Snart smäller det



Do you want a vision of the future Winston? Imagine a boot stamping on a human face forever.


Argument som 'mycket arbete har lagts ner' och 'något dåligt kan hända om jag röstar nej' (i motsats till att något fruktansvärt kommer att hända om jag röstar ja) och 'grupptrycket att svika mina demokratiska principer är starkt' och 'ibland måste man fatta impopulära beslut' gör mig pessimistisk. Inte bara inför omröstningen, utan inför hela det mänskliga släktets överlevnad. Stagnation och regression är ett absolut faktum för den civilisation där människor inte vågar uttrycka sig fritt på något plan. Historiska exempel finns det tyvärr gott om, och snart kan man lägga Sverige till dem.

Mängden arbete är irrelevant. Man skjuter sig inte i huvudet för att undvika att skjuta sig i foten. Man hoppar inte av en bro för att de andra gör det. Och att förväxla en fråga om absolut fundamental frihet med frågor om skattetryck och hastighetsbegränsningar är så verklighetsfrånvänt att man borde tvingas genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning innan man får sätta sig i plenisalen igen.

Är demokratin död? Snart får vi se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0