Sammanfattning av mitt filmår

De tre bästa filmerna jag såg under 2007 var ............. trumvirvel ...........


1. Blue Velvet (David Lynch)
2. L'Avventura (Michelangelo Antonioni)
3. À bout de souffle (Jean-Luc Godard)


Den första är från 1986 och de två andra från 1960. Jag har visserligen inte sett omtalade filmer som Du levande, Persepolis och Eastern Promises än, men de jag har sett minns jag knappt. Mina starkaste minnen av filmåret 2007 är att Zodiac var mycket sämre än jag hade hoppats och att Transformers inte var så plågsamt dålig som jag hade fruktat. Visst, det är orimligt att vänta sig att det skall komma filmer som slår den listade trion upplevelsemässigt. Men poängen är att jag hellre valde att se 20-50 år gamla filmer än att ta till mig nya produktioner i år. Ur ett subjektivt perspektiv har det inte varit mycket till filmår då.

Den som har tips på stora filmupplevelser från 2007 får gärna skriva dem i kommentarsfältet.



Edit1: Jag hade fått för mig att Darling producerades 2006, men den är från 2007 enligt imdb. Darling är helt okej. Rätt bra faktiskt. Mina invändningar var att jag tyckte den var lite stel i formspråket, att den inte vågade ta ut svängarna i storyn och att Mikael Segerströms karaktär blev tjatig till slut. En klart sevärd film som kanske inte borde hamna på en lista över årets bästa filmer.


Edit2: Children of Men är från 2006, men hade premiär i Sverige i februari 2007, så den kan jag väl nämna som en höjdpunkt på året. Smart, vacker science fiction och kristen allegori med humor, och hade gott om både svärta och tryck.

Kommentarer
Postat av: MissyM

Öh? Transformers inte med??
You wierd?

2008-01-02 @ 23:48:22
Postat av: /M

Jo men Transformers fick ju ett schysst betyg i "inte så plågsamt dålig som jag hade fruktat"

2008-01-03 @ 00:19:41
Postat av: Dan (gearhead)

Jag såg om "Blade Runner" vilken jag inte hade sett på länge, fan vad den är bra.
Började se "No country for old men" lite väl sent igår och var tvungen att knoppa men den verkar faktiskt riktigt ok,Javier Bardem är ruggig i alla fall...
Tyckte "Gone baby gone" var helt ok också...lite förutsägbar mest pga att man läst boken och kommer ihåg en del :)

2008-01-03 @ 07:19:18
URL: http://vardaglighet.blogspot.com/
Postat av: /M

Ah, tackar!

2008-01-03 @ 10:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0