Myth busted

Jag har fått lära mig att man skall borsta svamp ren och absolut inte skölja den i vatten. Gör man det tar den upp vatten som ... en svamp. Nu föll det sig så att jag hade både svamp och en köksvåg hemma, så jag passade på att testa hur det ligger till med det.

Två grupper av svampar vägdes torra. Sen blev de doppade i vatten för att skölja bort smuts. Den ena gruppen fick ett så kort dopp som möjligt. Den andra gruppen fick ligga i blöt i drygt fem minuter.

Efter upptagningen fick de ligga på en kökshandduk i ett par minuter så att vattnet som fanns på ytan kunde rinna av.

Resultat:

Skogschampinjoner, snabbt sköljda för att få bort jordrester
Före sköljning: 100g
Efter sköljning: 102g
2,0% vattenupptag

Skogschampinjoner som låg i blöt i drygt 5 minuter
Före blötläggning: 82g
Efter blötläggning: 83g
1,2% vattenupptag


Köksvågen är inte tillräckligt noggrann, och mängden svamp är inte tillräckligt stor för att ge en väldigt exakt siffra på vattenupptaget. Men det är ändå tydligt att påståendet att svamp suger upp mängder av vatten när man tvättar dem är falskt. I alla fall när det gäller skogschampinjoner. Jag hade säkert kommit fram till samma resultat om jag hade googlat, but where's the fun in that?


Kommentarer
Postat av: Niclas

Fantastiskt inlägg. Och ja, det är mycket roligare att göra själv.

2007-09-06 @ 21:28:04
URL: http://aftonlandet.blogg.se/?c=1181571397
Postat av: /M

Tackar! Och jag kan tillägga att maten blev hemskt god ikväll. Hemskt, på grund av all grädde och smör :)

2007-09-06 @ 22:34:55
Postat av: Bull

Du vet inte hur tacksam du just gjorde mig. Jag ska plocka svamp på söndag. Rensningen är inte min favoritsyssla. Min kantareller ska hädanefter blötläggas! Basta!

2007-09-07 @ 09:00:16
URL: http://bull.kinkig.se
Postat av: /M

Du kan ju testa huruvida vissa svamptyper är mer benägna att dra upp vatten än andra? Fast ändå, skillnaden med mer vatten i svampen är att den tar lite längre tid att tillaga. Eller längre tid att torka om man nu vill göra det.

2007-09-07 @ 09:03:25
Postat av: Anonym

MEN! Dock är det sagt att smaaaaaaken på (i) svampen kan minska om man sköljer med vatten.

2007-09-09 @ 01:40:23
Postat av: /M

Helt spekulativt skulle jag gissa att det beror på att
ett ökat vatteninnehåll betyder att man måste reducera svampen under en längre tid innan den når samma smakkoncentration som en torr svamp. Men vad vet jag, det sitter kanske ett tjockt lager lösa smakmolekyler som ramlar av när det regnar.

2007-09-09 @ 11:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0