Ny kategori - Saker som stör mig

Egentligen borde jag ha haft med kategorin Saker som stör mig redan från början eftersom jag stör mig på så många saker. Men nej, så framsynt är man inte. Bara det stör mig lite, men inte tillräckligt mycket för att ägna en postning åt det. För det mesta är det som stör mig förstås en väldigt snabbt övergående irritation, men livet vore liksom tommare utan mer eller mindre motiverat gnäll; en tillfälligt knuten näve, djupt nerkörd i fickan.

Jag kan inte komma på en bättre startpunkt än dagens hjärtlösa kvasicykliskt återkommande irritationsmoment, sommartiden. Det är för fan inte ens sommar någonstans på klotet i slutet av mars! Men petitesser åsido, varför ända in i glödheta helvete skall man behöva ställa om varenda jävla klocka och utsätta sin dygnsrytm för påfrestningar två gånger om året? TT-artikeln i DN övertygar mig inte. Kan vi inte bara ena oss om en tid och hålla oss till den året om? Hur många ljustimmar räddar vi egentligen genom att flytta tillbaka alla klockor på vintern? Behöver man ett bevis på att människan inte är rationell av naturen är det bara att titta på hur vi har fångat oss själva i en lika onödig som meningslös och opraktisk konstruktion vi tappade kontrollen över för länge sen. För om vi nu måste öppna kommersen en timme tidigare när tjälen har släppt i större delen av landet, och korrigera misstaget när vi närmar oss jul, vad vore mer rationellt - att ställa om alla jävla klockor som finns i ett återkommande internationellt minitrauma, eller att ändra arbetstiderna och ställa om larmtiden på en väckarklocka?

Kommentarer
Postat av: joel

Själv gillar jag sommartid..det är nice med längre dagar..
att det är soligt till åtta istället för till sju helt plötsligt är kanon..

det jag undrar är varför vi inte gör som t.ex. island och skiter i att ställa tillbaka klockan på hösten..
big deal om solen står som högst klockan ett istället för tolv..
något som däremot säkerligen skulle påverka svenskars allmäna hälsa och framför allt den mentala är om solen var uppe en timme till på dagen/kvällen under den mörkaste tiden.

2007-03-25 @ 22:47:41
URL: http://on.tehintarweb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0