Detta är inte heller en bokrecension

magritte

När René Magritte målade en bild av en pipa med texten Detta är inte en pipa undertill menade han det bokstavligen. Det är faktiskt inte en pipa. Även om man kallar den det, så är det bara en bild av en pipa. Ibland finns det en poäng med att understryka att vissa saker bara är en mer eller mindre platt faksimil av det den sägs föreställa.

Hågade läsare kanske undrar om jag har inlett förmiddagen med draja eller braja, eller kanske till och med en kombination därav. Ack nej, så är inte fallet. Jag kom bara att tänka på René Magrittes lilla spetsfundighet när jag läste Aftonbladets recension av den egna medarbetaren Sigge Eklunds nya roman Varulvsvalsen. Visserligen är texten inköpt från en skribent på GP och visserligen lämnar Sigge Aftonbladet snart, men Magritte-känslan hänger i luften, som en representation av en pipa: Detta är inte en recension. Vad är det då? Innehållsdeklaration ligger närmare till hands, även om den faktiskt har sju rader av omdöme som är till förväxling lik en säljtext till bibliotekens bokinköpare.

en både spännande och utomordentligt välkomponerad och språkligt hårt tuktad roman, rensad på författarens tidiga verks påhängda metakonstruktioner liksom på elegiska stämningar eller inåtblickande resonemang. Varulvsvalsen är en närmast rå (men inte i betydelsen obearbetad) text, framburen av sin dialog och en sorts precisa, nästan telegramliknande redogörelser

Det måste verkligen vara besvärligt att recensera medarbetares verk när inte ens inhyrda skribenter från andra sidan landet vågar göra det åt en.