kontroll macht trygg





Vem längar inte efter dagen då vi också blir övervakade överallt?

Kommentarer
Postat av: Purgatid

Jag blir skiträdd, mest.

2007-01-11 @ 09:02:02
URL: http://purgatory.blogg.se/
Postat av: Missy M

Kan inte du skriva om vad "faran" med att bli övervakade är och vad som är helt fel med att alal mina steg på nätet övervakas..seriöst så är jag emot det..men..jag har inga ord mot mina protester! Jag vill ha en saxaddiskussion..för o emot...så man kan argumentera efter man läst din artikel! ;o) Finns säker många, men du o jag har samma typ av tankemekanismer..o du är klokare än många andra jag känner. hahha...skrattar åt att jag skrev att du o jag har samma tankemekanismer..hälften av gångerna så fattar jag inte ett jota av det du skriver eller menar o du måste förklara allt som till ett förskolebarn..;o) men ändå....

2007-01-16 @ 23:50:04
URL: http://caprini.bilddagboken.se
Postat av: /M

Nu är jag inte någon proffsdebattör som kan slänga fram hundratals argument om man väcker mig mitt i natten. Men man kan börja med FN-fördraget om de mänskliga rättigheterna från 1948

Artikel 12

Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens, ej heller angrepp på heder och anseende. Envar har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp.

Artikel 30

Intet i denna förklaring må tolkas såsom innebärande rättighet för någon stat, grupp eller person att ägna sig åt verksamhet eller utföra handling, som syftar till att omintetgöra någon av häri uttalade fri- och rättigheter.


Staten har helt enkelt inte rätt att godtyckligt eller rutinmässigt inkräkta på sina medborgares privatliv. Tillstånd till avlyssning, inbrott och övervakning skall bara utfärdas av domstolar och då för synnerliga skäl.

Iakttar man någon tillräckligt länge hittar man alltid något som går att åtala, idka utpressning eller helt enkelt krossa (socialt, ekonomiskt, politiskt eller karriärsmässigt). Det kan och kommer att användas mot obekväma personer.

Brott kan inte förhindras med allmän övervakning. Man kan inte ens lösa väldigt många fler brott efter att de har begåtts om man har tillgång till övervakningsdata. England har övervakningskameror nästan överallt och har ändå problem med brottslighet.

Ingen kan leva upp till förtroendet som krävs för att hantera all information. Känsliga data kommer att läcka - det är oundvikligt. Liv _kommer_ att förstöras.

Det finns naturligtvis ingen garanti mot felaktiga eller missuppfattade data heller.

Det finns hur många argument som helst mot en (pseudo)totalitär samhällsordning. När någon säger "det är okej med total övervakning för jag har inget att dölja" utan att vara ironisk - knäck dem som klorna på en kräfta. Det går knappt att vara dummare utan att klassas som vegetativ.

2007-01-17 @ 00:16:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0