Realism

Jan Guillou är ju inte en man som klär i falsk blygsamhet, så när filmen om Arn är i stånd att ha premiär passar han på att såga Ingmar Bergman(s historiakunskaper) och hans film Det sjunde inseglet(s tidstrogenhet) i Expressen. Kläderna är tydligen ett misch-masch av kläder från 1100-1350-talet. Om jag hade orkat hade jag letat upp vad Engla har sagt om Bergmans kostymörs modedebacle.

Hur som helst är Det sjunde inseglet helt förstörd för mig nu. Det är helt sanslöst vilka friheter Bergman tog sig med Sveriges historia när han gjorde sin allegori. I verkligheten är Döden tydligen inte det minsta lik Bengt Ekerot. Det är inte ens en personfierad gestalt! Och döden spelar definitivt inte schack!

Jag är bitter.

Kommentarer
Postat av: liberum-weto

Och vad spelar döden då? Kanske jag skall berätta några fall där speciellt Indier skickats tillbaka till livet när det stått fel namn i dödsboken -- flera fall så det måste vara sant.

2007-12-20 @ 00:28:21
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Hände det under medeltiden?

2007-12-20 @ 00:49:14
Postat av: liberum-weto

Njaaaaae, jag har ju bara nyare källor för dessa berättelser där den nära döden bryskt slängs tillbaka till sjuksängen av byråkrat som hämtat fel person. Men egentligen kan väl det ske i USA och gälla om föräkringen är betald eller inte. Fast på listan har jag den Tibetanska dödsboken som handlar om tiden mellan döden och till beslut tas att man skall tas ur drift eller reinkarneras - kanske schack finns med där?

2007-12-20 @ 01:28:45
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: Ulf

Jag skiter i Jan Guillous uppfattning om Det sjunde inseglet. Jag har den på DVD och det ska jag fortsätta med.

2007-12-20 @ 09:23:44
URL: http://vildhunden.blogspot.com
Postat av: A.R.Yngve

Suck.

En gång (sann historia!) skulle jag låna videofilmen "Jesus" på biblioteket. När jag öppnade förpackningen för "Jesus" såg jag att inuti låg istället filmen "Guillou på jaktstigen".

Spontant tänkte jag, "Jan Guillou har väl varit framme och bytt ut filmerna för att det ska passa bättre med hans verklighetsuppfattning..."
;-P

2007-12-20 @ 10:52:59
URL: http://yngve.bravehost.com
Postat av: /M

Eller så hade bibblan helt enkelt insett att Jan Guillou ÄR Jesus :)

2007-12-20 @ 11:00:05
Postat av: liberum-weto

Stopp nu -- det är för många likheter mellan Guillou och jesus för att jag skall gilla denna lansering.

2007-12-20 @ 15:01:25
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: Henrik

Det jag tycker är den största invändningen (en invändning som Guillou uppenbarligen har missat) mot Det Sjunde Inseglets tidsrealism och innehållsmässiga verisimilitet är ju det märkliga faktum att den saknar färger. Liksom, det är ju en ganska gammal missuppfattning att 1100-talet var så färglöst att färger helt enkelt inte existerade, och jag tycker nog att Bergman borde ha kunnat efterforska det här en smula bättre.

Sign. Upprörd Skattebetalare.

2007-12-24 @ 23:36:13
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0