Hah

Det var kanske för att jag tycker om Leonard Cohen som jag fick en länk till en youtube-snutt från årets svenska Idol där Amanda Jenssen sjunger Hallelujah ungefär som Jeff Buckley. Jag blev i varje fall helt fascinerad! Hade jag vetat att någon som sjunger falskt och i fel tempo med ett känslospel som slår över i patetik skulle lyckas ta sig till finalen hade jag försökt titta på eländet från början! Men vad är det egentligen för fel på juryns reaktion? Fick de en internutbildning i Korea innan serien började?

Kommentarer
Postat av: liberum-weto

Inte före och inte efter denna trailer kommer jag att se på idol. Den Buddhistiske juden Cohen:s Hallelujha fick jag spela för några Polacker, varje gång jag körde dem för ca 20 år sedan till återvinningsstation i Sverige -- det var innan de satte stängsel och vaktade, och återvinningsstation var vad namnet sa till Polacker.

2007-12-03 @ 21:51:27
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Nu måste jag nästan se om Trois Couleurs: Blanc!

2007-12-03 @ 22:00:03
Postat av: Andris

Men herregud. Herrejävlagud. Hur fan kan man slakta en av de bästa låtarna alla kategorier på detta sätt?

Första idolklippet jag sett detta år. Förmodligen även det sista.

2007-12-03 @ 23:54:02
URL: http://parresvammel.blogspot.com
Postat av: /M

Men hon är så braaaaaa! Ska man vara krass så är det väl personligheten som är viktigast i de där sammanhangen. Kan man justera tempo live med en autotuner?

2007-12-04 @ 00:21:09
Postat av: Ali Esbati

Något bättre:
http://youtube.com/watch?v=9ABY68mknSs

2007-12-04 @ 08:48:09
URL: http://esbati.blogspot.com/
Postat av: liberum-weto

Hon gjorde sin egen version, det är sant - och, tydligen slog detta an hos många (tjejer?) -- När, jag tänkte efter var det bara ca 13 år sedan Polacker återvann på återvinningsstationer - och idag är Polen nästan ikapp Sverige!

2007-12-04 @ 10:27:16
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: p.

åh... nej. det där är ju helt sjukt dåligt!
varför grät hon i juryn? och varför applåderade de? jag mår så illa

2007-12-04 @ 10:28:20
URL: http://catandblog.com
Postat av: Bull

Jag brukar få rysningar av Hallelujah. Det fick jag den här gången med...
Tyvärr kommer de antagligen att stanna kvar tills jag lyckats supa bort minnet av det där klippet.

2007-12-04 @ 13:21:25
URL: http://bull.kinkig.se
Postat av: gina

Vad var det för en sadist egentligen som skickade länken till dig.. råkade höra stycket då jag irrade mig in i vardagsrummet medans eländet pågick (dottern är en inbiten Idol-fan) och maken till slakt av en höjdarlåt har man väl sällan hört. Falsksång var bara förnamnet..

2007-12-05 @ 00:06:55
Postat av: JET

Hä-le-LOO-ya.

Tragiskt, mest på grund av de absurda överreaktionerna.

2007-12-07 @ 10:52:26
Postat av: S

Så jäkla dåligt var det väl inte? För att vara helt ärlig gillar jag inte orginalversionen av låten. Leonard Cohen lyckas "butcha" sin egna låt! Den enda versionen av "Hallelujah" som fungerar för min del är Jeff Buckleys - allt annat är medelmåttigt eller skitdåligt. Jag håller med om att juryn och resten av svenska folket överreagerade när Jenssen sjöng, men så hemskt som några uttrycker det var det inte.

2007-12-15 @ 14:58:44
Postat av: /M

Hon sjunger falskt och i fel tempo. Huruvida man tycker det är hemskt är väl beroende på personliga preferenser. Jag själv tycker att John Cale, Rufus Wainwright och Kathryn Williams alla gör låten bättre än Jeff Buckley. Jag är inte så svag för patetik.

2007-12-15 @ 15:22:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0