En sak som störde mig

Enligt analysfirman Gartner kommer världens nätverkstekniker att ha slösat bort 840 miljarder kronor på dåliga inköp och felaktigt använd utrustning fram till 2011. Som nätverksansvarig här hemma har jag lagt mitt strå till stacken och bränt 400 spänn på en så kallad konsumentrouter helt i onödan för ett par år sen.

Det var inte bortkastade pengar för att det inte behövdes någon, utan för att det tydligen är lagligt att kalla en produkt som bara orkar låta två datorer köra genom en port vardera för router. Jag skulle inte på något vis vilja kalla påståendena på förpackningen för vederhäftiga, men marknadsföringslagen är ju en smula tandlös i det här landet, så vad skall man göra?

Jag tror förresten inte att det spelar någon roll vilken router i konsumentskiktet man köper. De tycks alla vara underdimensionerade för sin uppgift, och måndagsexemplaren verkar vara i majoritet. Men det hindrar mig ändå inte från att ha bestämt mig för att aldrig-aldrig-aldrig någonsin ens titta åt en produkt från NetGear igen. För oavsett om det är ett generellt problem bland konsumentroutrar eller inte så har jag aldrig stött på en så genomarbetat inadekvat produkt

Kommentarer
Postat av: liberum-weto

Så du överkonsumerar -- jag har själv sett switchar och router, mm bytas hos mig, samt hört kommentarer av många slag - så du är inte ensam. Då jag har två Cisco certifierade söner - till vilken nytta - kan jag försäkra dig om att det är en folkrörelse av lurade konsumenter.

2007-12-06 @ 19:02:52
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Jodu. Att köpa en router som inte fungerar torde väl kunna klassas som överkonsumtion. Isch. Har dina ciscocertiferade söner delat med sig några tips om prisvärda routrar?

2007-12-06 @ 19:23:26
Postat av: liberum-weto

Det är färskvara, och de är otrogna sin leverantörer. Just nu är det en D-link för trådlöst (4 st) och en 3com för trådar (ca 8 st) -- vi behöver inte värma huset före - 4 C ute. Det är överkonsumtion.

2007-12-06 @ 21:25:23
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: Smyg

Du haver blivit utmanad: läs och lid:

http://smyg.wordpress.com/2007/12/07/another-one-bites-the-dust/

2007-12-06 @ 23:20:15
URL: http://smyg.wordpress.com
Postat av: /M

Jag tror inte jag har tid och ork att göra det där förrän i slutet av nästa vecka ... vilket är en ledtråd till två av önskningarna :)

2007-12-07 @ 01:00:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0