Mer idiotfilter

Roland Andersson kommenterade inlägget om idiotfilter:

Oj vad du tar i. Vad är du rädd för? Att din frihet skall begränsas på något sätt? Ditt sätt att resonera låter som ett eko från forna diktaturer. Kom med lite saklig debatt istället.



Det är värt en egen post.

Det finns skäl att ta i, och jag debatterar sakligt när abortmotståndarna gör det - och slutar hymla om vad de är ute efter. Och ja, jag anser att friheten begränsas när förklädda propagandister med hemliga nätverk bakom sig och/eller köpta åsikter skall lägga sig i hur landet styrs. Folk är för naiva i förhållande till hur opinion skapas och behöver radikalisera sin inställning till "debattörer" och diverse opinionsbildande aktiviteter. Det gäller inte bara abortfrågan, utan allt möjligt. Om folk tillräckligt ofta kan luras till att tycka eller rösta mot sina egna intressen är demokratin värdelös. Så det jag är ute efter är raka motsatsen till forna diktaturer.

Jag förespråkar inte en inskränkning av yttrandefriheten heller. Jag reagerade bara på orimligheten att en så liten extremistklick gång på gång på gång bereds så mycket utrymme i en rikstidning av det större snittet. Utrymmet är strikt begränsat och det är så genomskinligt att det är någon hemlig sorts kompisklubb som möjliggör det. En sorts korruption kan man säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0