Gurkamin.

Mitt inre barn gråter när jag ser notiser som den här i Aftonbladet.


För det första är det en tragisk sammanfattning av artikeln i Daily Mail. Jag försökte komma på ett annat ord, men tragisk var det bästa alternativet. För det andra ... var är det för tv3-översättare som har fått uppdraget att skriva texten? Gurkamin? Hur gick det till? Personen slog upp turmeric i ordlistan och såg att det heter gurkmeja. Men ååh curcumin stååår ju inte i listan. Men vad ska jag göra? Äsch jag skriver gurkamin, ingen kommer att märka nåt.

Det heter curcumin på svenska också fuckface. Tack för huvudvärken. Halva måndagen kvar bara.


Och en snabb sammanfattning av artikeln i Daily Mail är att forskare tror att ett ämne i gurkmeja (som är det gula i curry) hindrar nybildandet av blodkärl och på något vänster därför hämmar fettvävnad från att växa. Allra bäst verkar det funka i fet mat. Mmm indisk mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0