Dagens misstag

I en debattartikel i dagens Expressen förfärar sig en komiker (?) över ytligheten, meningslösheten, levnadsslöseriet och ett bakomliggande självdestruktivt beteende hos den kvinnliga delen hos dagens ungdom som sysslar med "modebloggande".

Big mistake.

Nu dröjer det inte många sekunder innan han blir brännmärkt som patriarkal kvinnohatare som förtrycker unga tjejers individualism och sökande efter lyckan i boobjobs och handväskor med härskartekniker. Han blir säkert bespottad som bakåtsträvande blogghatare också. Och säkert som kommunist, för att han antyder att han inte gillar sms-lån heller. Den offentliga debatten ligger på den nivån i det här landet.



Själv stör jag mig bara på att "modebloggarna" tar upp så mycket värdefullt mediautrymme med sina konkretiseringar av intigheten. Jag vet inte om någon verkligen tar sms-lån för att köpa en handväska, men om så verkligen är fallet - fine. Har de inte lyckats lära sig hushållning av föräldrar och skola så kommer väl kronofogden att ge dem en hint. Man kan inte skydda folk från sin egen dumhet.

Men man kan filtrera bort skiten så att det som har lite mer substans inte drunknar i idiotbruset.

Kommentarer
Postat av: Victoria

Ha en trevlig dag! 8)

2008-03-23 @ 13:57:59
Postat av: Bimbo Boy

Jag tycker att folk får blogga om vad de vill så länge de inte går till personangrepp eller hänger ut folk. :) Gillar man det inte så läser man inte helt enkelt. Jag hatar för övrigt modebloggar.

2008-03-23 @ 14:38:46
URL: http://www.bimboboy.com/blogg
Postat av: henkje

Rent konkret hur menar du att skiten kan "filtreras bort" och vem skall göra det?

2008-03-23 @ 17:42:46
Postat av: /M

Rent konkret menar jag dels att jag själv väljer att inte läsa eller föra vidare möget, och dels att oväsentligheter har filtrerats bort så länge det har funnits massmedier.

Till skillnad från förr är utrymmet obegränsat idag, och man kan publicera sig själv snabbt och enkelt. Det är fantastiskt bra! Men indexeringssiter som knuff och bloggportalen kan inte låta sina förstasidor bli översvämmade av bloggar som är meningslöst nonsens, seo eller spam. Då försvinner informationen i brus och gör siterna meningslösa.

2008-03-23 @ 18:18:41
Postat av: Purgatid

Två saker;

Jag irriterar mig på modebloggarna jag också. Men inte för att de är tomma meningslösa försök att göra ett objektiverat parningsbeteende legitimt, utan snarare för att de, som du säger, tar upp mycket plats.

Även om jag avgudar fysik, så hade jag fått hjärnblödning om 60% av alla bloggar handlade om interferenssystem också.

Och för det andra;
När det gäller sms-lån, varningstexter, etc, så tycker jag som George Carlin. Ta bort varningstexterna. Darwinismen kan härska när det gäller sådant. På borrmaskiner kan det t.ex stå att man inte skall ha borren nära kroppen. Men jag tycker man skall ta bort den varningstexten, för jag är för det första tveksam till att någon är dum nog att tro att det är säkert att ha ett höghastighetsroterande metallstycke nära kroppen, men smart nog att kolla efter varningstexter först. För det andra skulle många kontinentalmiffon försvinna från jordens yta om man helt enkelt lät bli att varna dem för helt uppenbart jättelivsfarliga saker.

2008-03-23 @ 18:25:51
URL: http://purgatory.blogg.se/
Postat av: Tabula Rasa

Man kan inte skydda folk från sin egen dumhet. Du har så rätt.

2008-03-24 @ 22:08:53
URL: http://weeklyscissor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0