Dagens citat

Efter att ha läst en del av de tusentals kommentarer som skrivits om min krönika så kan jag konstatera att okunskapen i ämnet är fundamental.
De snåla och lata tonåringar som är sura över att de måste börja betala för den musik de stjäl har inte den blekaste aning om vilka frågor deras företrädare egentligen driver.
?Piratpartiet? har gjort stöld av andras kreativitet till en politisk ideologi.

Liza Marklund i Expressen
Hon avslutar med

Till sist är det ju det här med DEN PERSONLIGA INTEGRITETEN.
Nättjuvarna är rädda för att någon ska övervaka dem, kolla vem de pratar med och lyssna till deras privata konversationer.

För en timme sedan gick jag i mitt lokala köpcentrum, och allt det som nättjuvarna tycker är så fruktansvärt fanns där. Det stod en vakt i dörren som granskade mig när jag gick in. I affärerna hängde övervakningskameror och personalen tjuvlyssnade när min mobil ringde.

Priceless-reklamen kommer i åtanke på ett inte så smickrande sätt.



Nu när jag har slutat heila tänkte jag faktiskt ge henne lite cred. Okunskapen i ämnet är faktiskt fundamental. Hon framstår till och med som ännu mer förvirrad än branschlobbyns propaganda. Men det är ju trevligt för henne att hon kan få betalt för att sprida sitt nonsens i sin krönika istället för att försöka fäkta sig fram till debattsidorna som vanliga tramskolportörer får göra.

Nåja.

Marklund tror att hennes privatekonomi är hotad av fildelning, och då åker både barnet och vettet ut med badvattnet. Jag vet inte riktigt hur man med argument skall kunna bemöta en människa som har så lite till övers för den demokratiska traditionen och deklarationen om de mänskliga rättigheterna som Marklund demonstrerar. Det är lite som att försöka diskutera "Brott och Straff" med en analfabet. Jämförelsen kan förstås tyckas djupt orättvis eftersom Dostojevskij kunde sin romankonst. Men det finns likheter också. Både Fjodor och Liza var/är knäppgökar och båda skrev böcker som kan vara tunga att ta sig igenom ... men i det ena fallet ångrar man sig inte efteråt.



Kommentarer
Postat av: liberum-weto

Ja - det gamla vanliga - om jag får pengarna tillbaka, när varan inte uppfyllde mina förväntningar. Såg annars en uppgift att det rörde sig om 10% av priset på nedladdningar hos ljudleverantörer som går till upphovsmannen.

2008-01-27 @ 16:52:25
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Marklund är delägare i Piratförlaget (!) så hon är en av få utvalda som verkligen tjänar pengar på sina böcker. Hur obegripligt det än kan te sig alltså.

Kanske skulle hon formulera om sin virrpamflett något så att det står klart att det är de hårt arbetande artisternas något mindre hårt arbetande förläggare som
eventuellt kommer att sluta publicera deras verk om de inte tjänar lika mycket pengar som förr?

Vad tror du om att lagstifta om pliktköp av böcker/musik/film istället för att införa totalbevakning?

2008-01-27 @ 17:06:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0