Lämmeltåg

Jag har inte haft så höga tankar om facebook. Mina åsikter har baserats på vad som har sagts här och där, men framförallt helt utan att jag själv har tittat på det. Trovärdigheten som cyniker sjunker kanske lite om man inte har någon erfarenhet av det man dissar, så jag skapade ett facebook-konto.

Direktintrycket blev inte helt gott eftersom det första de ville att jag skulle göra var att fylla i password till mitt jobb-email. De frågade specifikt efter min jobb-email när jag klickade på att jag arbetade som sysselsättning.
Och eftersom facebook kollar att man har angivit korrekt password till sitt mailkonto kan jag väl avslöja för er andra att det inte går att logga in på mitt slaskmailkonto med GOfuckYOURSELVES. Men jag fyllde naturligtvis i mina fullständiga persondata korrekt för alla marknadsförare från Mordor och en och annan hacker att skörda och använda mot mig på ett eller annat sätt.

Mitt intryck efter någon dags halvhjärtat användande då? Jag har svårt att formulera mina intryck av facebook utan att uttrycka mig kränkande om alla som använder siten på allvar. Jag har fått lägga band på mig själv för att inte bryta ut i kaskadinvektiv, inte helt fria från diverse eugeniktemata, här i det lilla jag faktiskt har skrivit om skiten. Och då har jag inte ens sagt något om utseendet, navigerbarheten, funktionerna och vad än mer de struntade att tänka igenom när de formgav. Men kan man få en råtta att hitta vägen genom en labyrint kan man väl få ett mänskligt lämmeltåg att hitta rätt på facebook också. Den enda som verkligen överraskade mig med siten var att den till och med är uslare än jag hade föreställt mig.

Det enda värde facebook har är den stora användarbasen - både för de som tjänar pengar på användarnas personuppgifter - och för den sociala aspekten av sociala bedrägerier nätverk. Men storleken på användarbasen är kanske en nackdel för sitens långsiktiga överlevnad också. Rätt var det är får man umgås med sina föräldrar på nätet också, och då går nog luften ur sufflén. Det borde inte dröja alltför länge innan nästa superhype seglar upp och lämmeltåget drar vidare. But for now: Hundra miljarder flugor kan inte ha fel - joina facebook.

Kommentarer
Postat av: Missy M

För fyra dagar sen, eller liknande blev jag en facebook junkie. Jag stog emot in i det sista...men gav upp!
Jag gillar facebook, har blivit en junkie..och en pirat, och en vampyr, och en zombie...
jag har min trädgård där, mitt eget solarsystem och bäst av allt mitt egna lilla akvarium! ;o)
jag trivs där, ett snårigt mingel...
men jagtröttnar nog snart. facebook är som en storstad, man pallar inte trycket allt för länge utan små pauser.
Stockholmare är ju okända för att invadera Gotland o Öland och varje pupertal tonårin flyr in i Bulgariens billiga fylledimma, jag drar mig till min soffa o glor på Idol. Det är mitt Gotland från facebook. ;o)
jag tar en tvåveckorssemester och kollar på Heroes också och SEN är jag tillbaka till min storstad Facebook.
kanske dyker det upp någon ny metropol inom kort och trendig som jag är lär jag flytta dit! ;o)

2007-09-05 @ 19:37:52
Postat av: Smyg

Åh, vad det är skönt när andra sågar ens hatobjekt med sådan emfas!

2007-09-05 @ 23:16:39
URL: http://smyg.wordpress.com/
Postat av: /M

Smyg, varför avskyr just du facebook?

2007-09-05 @ 23:52:38
Postat av: /M

Missy, alla plugins gav mig spel. Customizations säger bill. Jävla meck som ger ett splittrat intryck och mest påminner om hur vissa fyller sina taskbars i windows så att 30% av skärmen fylls av programikoner. Och alla vampyr- zombie- monster- whatever-plugins är bara instutionaliserade kedjebrev. Jag fattar helt enkelt inte hur någon över 12 och som har haft en dator i mer än två år kan gå på facebook om det inte är specifikt för att hitta gamla borttappade vänner som man misstänker har tillräckligt dåligt omdöme för att skaffa ett facebookkonto ... och jag tror att nyhetens behag kommer att försvinna jävligt fort för de flesta.

2007-09-06 @ 00:05:15
Postat av: JET

"Sajten", så att det går att läsa ordet på svenska. Annars håller jag innerligt med.

2007-09-06 @ 04:04:20
Postat av: Missy M

jag har hittat prinsar o prinsessor på facebook! ;o)
Så....jag tror de flesta är hooked allstå! ;o)
Kedjebrev smedjebrev, nu kan man i alla fall vinna. Jag finner lycka i att vara buddy med mina gamla lärare och som vampyr bita dem..men det är jag det...

2007-09-06 @ 07:58:42
Postat av: Purgatid

För egen del försvann hypen innan den ens dök upp. Jag har varit på många communities, skunk när det begav sig för tio år sedan, sedan lunarstorm och helgon. Jag har fått nog, det är samma hundskit i ny påse, och jag pallar inte ens att engagera mig tillräckligt för att faktiskt veta vad det är jag dissar.

2007-09-06 @ 08:22:27
URL: http://purgatory.blogg.se/
Postat av: Dan (gearhead)

Jag fastnar på "eugeniktemata" varje gång.......

2007-09-06 @ 15:37:23
URL: http://vardaglighet.blogspot.com/
Postat av: /M

Dan, jag har sett lite för många nasseparodier på sistone :)

2007-09-06 @ 16:02:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0