Riktig solidaritet



Vi har fått nog. Världen är inte rättvis. Det suger, men vi köper inte de sanningar som andra prackar på oss. Vi tror inte att vänsterns lösningar funkar, vi är övertygade om att våra gör det. Vad tror du?


(Från CUFs kampanjsite riktigsolidaritet.nu)



Vad tror jag? Helt ärligt? Mitt intryck är att personerna bakom siten är identitetslösa, cyniska idioter. Varför gör jag det? Jag ser dem som identitetslösa för att de försöker usurpera vänsterns språkbruk och ikonografi istället för att komma med något eget. Jag ser dem som idioter för att de antingen inte vet vad de här orden betyder ... eller så hittar de på nya definitioner av orden för att de ser sig själva som fria och gränsöverskridande. Eller nåt. Och jag ser dem som cyniska för att de tror att mottagaren (jag i det här fallet) är så dum i huvudet att den köper deras valpiga initiativ:

Jaag vet! Vi målar en bild av en ung, arg liberal som knyter näven mot handelshinder och välfärdssamhällets initiativhämmande bojor! Och vi gör det så att det ser ut som vänsterpropaganda! För det är den estetiken som går hem bland kidsen! Då måste de ju se ljuset. Det är ju det här som är solidaritet, egentligen, typ, tycker jag.

Visserligen är jag inte ett av kidsen som jag antar är målgruppen för det här initiativet. Men ffs, det är så skämmigt att till och med mina kinder blossar av genans. Och ärligt talat, räcker det inte med att det kommer revolutionspatetisk grafik från ett politiskt håll? Speciellt när CUF inte ens är särskilt revolutionära av sig. Vågar man fråga vad ordet trovärdighet betyder nuförtiden?

Vad tror jag? Jag tror att det blir IG i ordkunskap, bild och retorik. Men bli inte deppiga för det. Ni kan alltid starta en site som säger att IG egentligen betyder super funky excellent yeah och illustrera det med imitationer av blaxploitationillustrationer från 70-talet. Då skulle alla inse att ni egentligen är coola som fan.

Kommentarer
Postat av: p.

jag gillar hur de fått loggan att vara pixlig, att illustrationerna är så fula och -- framförallt -- att han killen med pengarna ser ut som ett dåligt skämt, helt ond

2007-11-14 @ 19:36:26
URL: http://catandblog.com
Postat av: liberum-weto

Nu har jag blivit lurad titta på något jag annars aldrig skulle tittat på. Politisk retorik är annars så utslätad att man måste titta på avsändare för att koppla rätt. Tyckte nästan det var lite japanskt över det hela annars.

2007-11-14 @ 22:22:41
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Du menar likheten mellan bilden och den imperialistiska flaggan? Går solen upp eller går den ner?

2007-11-14 @ 22:33:44
Postat av: /M

p., jag funderar fortfarande på vad budskapet i den bilden egentligen är!

2007-11-15 @ 18:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0