Arrrrrrrrrrrr

Här finns en trevlig liten krönika om programvara med öppen källkod. Jag har bara två invändningar; GIMP suger åsneballar, om jag får tillåta mig en svenglifiering. Den gör åtminstone det när man redan kan arbeta i Photoshop. Jag är kanske konstig på det viset, men jag vill inte lägga några år på att lära mig att göra det jag redan kan göra i en ny arbetsmiljö. Den andra invändningen är att Linux inte är särskilt användarvänligt om man skall göra något annat än boota och skriva brev. Än så länge.

Och innan du säger något; jo jag känner till GIMPshop. Jag har inte provat det än, men jag misstänker att om det verkligen kunder ersätta Photoshop så hade man hört om det på fler sätt än man brukar göra nu.

Vanans makt och det irrationella i att frångå etablerade interface-standarder är nog så hämmande för en frivillig massflykt till Linux bland privatanvändare som fri tillgång till etablerade program.

Kommentarer
Postat av: joel

I regel så är det ju inga större skillnader när det gäller gränssnitt (så länge man använder ett grafiskt gränssnitt då)

Gimp är säkert jättebra och duger antagligen utmärkt att använda istället för photoshop till de saker de flesta gör. Men ersätta photoshop kan det inte, bl a av de anledningar du nämner.

Det jag tror hindrar folk från att byta till gnu/linux eller liknande (förutom att bytande oavsett former kan vara jobbigt) är att de flesta som aktivt och frivilligt håller på med datorer antingen sysslar mycket med spel eller photoshop.

så adobe skulle nog ha en del att vinna på på att släppa saker för linux/bsd..

2007-11-06 @ 14:09:35
URL: http://on.tehintarweb.se
Postat av: liberum-weto

Tacka vet jag dos, då var det framsteg. Nu är alla användargränssnitt så väl anpassade till folk att jag ger upp med varje ny version. Igår sålde jag aktier utan att veta om det för att Tele-trade anpassat och gjort sitt gränssnitt lättare. Min Osborne hade 64 Kbyte och hade "allt" - nä jag tror inte all utveckling går framåt -- förr tänkte jag snabbare också.

2007-11-06 @ 16:42:18
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

liberum-weto, det VAR verkligen bättre förr. Jag tror inte att du hade kunnat göra det misstaget 1991 :)

2007-11-06 @ 20:16:42
Postat av: /M

joel, större skillnader ... du menar att alla DTE har lullull för ögat? Senast jag prövade ubuntu installerades det skitsnabbt och bootade snabbare än windows och förutom att jag inte gillade Gnome-ikonen tyckte jag det verkade sweet ... tills jag insåg att jag inte kunde hitta nätverksinställningarna efter fem minuters letande. Så om jag inte hade forcerat problemet eller formaterat hårddisken och installerat om windows så hade jag haft en dyr skrivmaskin på bordet idag. SKA DET BEHÖVA VA PÅ DET VISET!? :)

2007-11-06 @ 20:19:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0