I know a hawk from a handsaw



Jag kom att se en snutt på teve igår. Där pratade någon entusiastisk forskare om hur datorer skulle ha betydligt mer processorkraft än den mänskliga hjärnan om 20 år, och därför vara smartare än oss på något sätt. Förutom att jag inte såg tillräckligt mycket av programmet för att förstå kopplingen mellan en manicks processorkraft och smarthet så kände jag ett litet obehag inför eventualiteten att man en dag finner sig dummare än en maskin. I människans evolutionära historia har alla smartare versioner av homo sapiens rationaliserat bort de dummare. Det är kanske oundvikligt, men skall man verkligen behöva bli ersatt av en Panasonic? Man kan börja läsa Sartre för mindre. Det är min tro och förhoppning att om det alls går att producera maskiner som är klokare än människor, så ligger det väldigt långt in i framtiden. Det var i alla fall min förhoppning tills jag läste det här.


Dagens låt är Yesterday is here

Kommentarer
Postat av: Mattis

haha, ja jävlar.. bara att köra igång med sartre.

2007-03-10 @ 10:23:22
URL: http://kamratmattis.blogg.se
Postat av: /M

Första anhalten, "Tystnadens republik": vi var aldrig mer fria än under den tyska ockupationen, eftersom varje riktig tanke blev till en erövring och man varje sekund upplevde den fulla betydelsen av frasen alla människor är dödliga. Rena rama Odenbergaren.

2007-03-11 @ 11:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0