gladradio

Vad Sveriges medialandskap behöver är tydligen rikstäckande privata radiokanaler... vilket om man får döma av de lokala privatradiokanalerna innebär stationer som ägs av multinationella korporationer med ett enda internationellt innehållskoncept där man spelar knappt femton låtar som skivbolagen har mutat dem att spela, allt presenterat av glada primater med kromosomfel. Inga namn nämnda.

Jag börjar bli desperat nu. Kan någon tipsa mig om borgerliga politiker som har ett intresse för kultur och media som sträcker sig bortom balansräkningarnas ideologi?

Kommentarer
Postat av: joel

reformen med att öppna upp radionätet en smula gick inte riktigt som planerat..
(även om det till början fanns en lokal station här..och en livets ordstation..men båda köptes upp av jättarna efter ngt år)
jag har för mig att det uttryckligen stog i reglerna för licens/sändningstillstånd att det skulle vara stationer med tydlig lokal prägel..
så rent teoretiskt kan det finnas möjlighet att köra nrg på porten..men att hitta ngt moderat som vill inskränka för internationella företag blir nog svårt att hitta :/

2007-07-16 @ 18:23:50
URL: http://on.tehintarweb.se
Postat av: Ali Esbati

Heidenstam?

2007-07-16 @ 18:26:37
URL: http://esbati.blogspot.com/
Postat av: /M

Hahaha, Verner satt väl inte i riksdagen (eller vad det hette på den tiden) och jag har för mig att han hade en rätt jobbig röst, men jag hade definitivt bänkat mig om han hade gjort ett radioprogram :)

2007-07-16 @ 18:48:27
Postat av: /M

joel, jag har också ett minne av att tanken och avsikten var god, men hur det slutligen blev får mig att vilja sätta upp en störsändare på taket.

2007-07-16 @ 18:50:10
Postat av: Henrik

Ja, resultatet är ju förskräckligt. Det tråkiga är ju att idén att "Folk vill ha kvalitet" har övergått till "Det folk vill ha är kvalitet", vilket ju har visat sig vara en..tja... dubiös maxim.
Reglerna från början var väldigt bra, men så fort en station gick i spa't så var ju deras sängningskoncession up for grabs i ett auktionsförhållande. Vämjeligt.
Det lustiga är att det dessutom nästan inte finns någon station (eller stationskonglomerat) som går med vinst, så jag förstår inte riktigt varför det finns ö.h.t

2007-07-16 @ 19:17:11
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se
Postat av: Dan (gearhead)

Nej.
:)

2007-07-17 @ 21:23:15
URL: http://vardaglighet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0