Apropå avlyssning

Jag är allmänt känd som en person utan ett naturligt sinne för humor. Så kan någon förklara för mig vad det är som är så roligt med tjuvlyssnat.se att hundratusentals personer vallfärdar dit? Om det råkar vara så att innehållet till 95% faktiskt inte alls är humoristiskt, ligger det då hemliga koder i de påhittade anekdoterna? Har vi en kvarts miljon manchuriska kandidater (eller ett mänskligt botnet för de som inte ser på film) som väntar på order från tjuvlyssnat? Eller har de genialiska ägarna bara lyckats skapa en buzz-site med samma självgenererande innehållskoncept som den där hemska rutan långt bak i Vår Bostad? Jesus alltså. Kan någon samtidigt förklara vad det är som är så roligt med Stefan och Krister?



Andra bloggar om:

Kommentarer
Postat av: Mary

älskar tjuvlyssnat :D

2007-01-24 @ 11:15:48
URL: http://breath.blogg.se
Postat av: /M

Men varför?! Jag erkänner att mitt statistiska underlag brister: Jag har bara varit där tre gånger det senaste året (den senaste gången idag) och jag har knappt ens dragit på smilbanden.

2007-01-24 @ 11:18:28
Postat av: Frida

Jag tror (läs: förutsätter) att det handlar om grupptryck.

2007-01-24 @ 12:59:28
URL: http://meloday.blogg.se
Postat av: Purgatid

Det roliga ligger i konversationerna som andra haft. Påhittade eller ej, vissa gör roliga come backs osv. Jag antar att tjusningen ligger i att få läsa de saker man troligen skulle skrattat åt i verkligheten.

2007-01-24 @ 14:49:20
URL: http://purgatory.blogg.se/
Postat av: Bengtsson from the blogg

Det är en helt genial tanke:

1 Tydlighet. Man förstår redan på namnet vad man får.
2 Det är en ÖPPEN RAM att bygga en humorsajt kring.
2 Det är en [potentiell] källa till glädje som inte använts så "rent" innan.
3 Det är ett effektivt och semilegitimt titthål in i andra människors liv. Lite busigt, men inte för mycket.

På din sista fråga svarar jag nej. INGEN kan förklara vad som är kul med Stefan och Krister.

2007-01-24 @ 15:10:39
URL: http://djbetongmix.blogspot.com
Postat av: /M

Tack för alla förklaringar! Det är nog bara min bristande känsla för humor som föreligger här. Och kanske något empatiskt tjafs också. För jag upplever inte att jag tjuvlyssnar på någon när jag läser de uppdiktade skämten på tjuvlyssnat, och jag tycker definitvt inte att de är roliga. Men på något sätt måste väl tjuvlyssnat träffa medelsvenssons medelhumor med elitprecision ... även om det inte är en rolig tanke när man läser resultatet. I alla fall inte om man är humorbefriad som jag.

2007-01-25 @ 12:24:30
Postat av: saom

Skulle det vara nåt roligt med Stefan och Krister? What? Det kan jag aldrig tänka mig.
Tjuvlyssnat däremot - det är genialt.

2007-01-25 @ 12:51:32
URL: http://saom.blogspot.com/
Postat av: /M

Men vad är det som är genialt? Det är förmodligen mestadels påhittade anekdoter som frapperande ofta skall få läsaren att känna sig överlägsen de som yttrade roligheterna (därav parallellen till Stefan & Krister). Dum och tråkig som jag är växlar jag mellan tristess och obehag när jag läser inläggen - och då är det kanske sveriges populäraste humorsajt.

2007-01-25 @ 13:03:12
Postat av: majs

Tjuvlyssnat är populärt av samma anledning som videoklipp där folk/djur slår sig: skadeglädje är en kombination av "LOL!" och "jag är bättre än dig/du, för det där hände inte mig". Dubbelt så roligt!

2007-01-25 @ 15:58:20
Postat av: Missy M

AJ maj gad! Fattar inte vad som är kul med tjuvlyssnat? SUck...men det är väl, ehum, inte alltid meningen attd et skall vara kul... Bara "tjuvlyssnat", jag älskar att tjuvlyssna..men..i brist på eget lyssneri så beger jag mig till sajten och tar del utav andrahands lyssneri. Om det är påhittade saker? Spelar inet så stor roll - hälften av det som kommer från folks munnar är ljuv och ändå så kan det vara kul Så samma sak med text! O fan vad kul saker skulle vara OM de skulle vara på riktigt! Jag skrattar - men jag har ingen avancerad humor! En felplacerad läspning kan roa mig en hel dag - just nu ler jag bara åt tanken att höra en bra läspning!!! Jag skrattar åt livets enkelheter eller djävligheter...men jag har nog roligare än de flesta..;o)

2007-01-29 @ 23:38:04
Postat av: Koriander

Äh, man kan inte göra alla nöjda hela tiden. 98% av besökarna älskar tjuvlyssnat. Klart som fan att några inte gör det. Själv är jag mer eller mindre neutral. Visst har jag fått många gapskratt från inläggen, men det gör inte bloggen till Sveriges roligaste.

Humorn ligger för övrigt i igenkännandet - och till vill del i lokala anknytningar. Jag skrattade mer åt tjuvlyssningarna ifrån min stad än åt de i 08-rike, just för att jag känner igen mig i dem.

Men att man inte gillar sajten är ingen anledning att gnälla. Om jag skulle gnälla på siter jag inte gillar skulle jag inte ha annat för mig på dagarna. Avstå från att gnälla du också, och gör något vettigt med din tid istället!

2007-02-05 @ 23:03:23
Postat av: /M

För övrigt är tjuvlyssnat inte en blogg. Det är en onlineversion av roliga hörnan i Vår Bostad eller skrattkolumnen i GT.

2007-02-05 @ 23:23:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0