spionage i en liten ask

Beatrice Ask oroas inte av det på alla sätt makabra avlyssningsförslaget. När svenskan pratar med henne gör hon lite mer än upprepar upphovsmännens nonsensiska mantra om att det bara är utlandstrafik som skall avlyssnas och att den personliga integriteten skall garanteras av regelverk.

Jag å andra sidan oroas hemskt mycket av att justitieministern inte verkar lyssna på någon annan än de som vill förvandla landet till ett turboDDR. Jag oroas över att det verkar bli vanligare med lagstiftning, ensidigt baserad på intressegruppers partsinlagor. Jag oroas över justitieministerns tydligen bristande tekniska insikt och strukturella klarsyn, och jag oroas över hennes frapperande ovilja att göra något åt sina brister. Om det nu är på det viset.

För om hon trots allt fortfarande ser hoten med övervakningen, som hon gjorde när det hemska men ändå långt mindre integritetskränkande trafikdatalagringsförslagen kom från (S)...

Beatrice Ask (m) har problem med lagring av data om folks beteende på Internet,
speciellt information om vilka webbar de besöker, och ser en stor skillnad
mot att få veta vilket telefonnummer som har ringt vilket nummer, som i telefonifallet.
”Men vad som nu kommer med tekniken är att man på det här sättet också lagrar vad
folk har läst, tittat på och eventuellt kommunicerat, och det är inte lika självklart. Det
är de här invändningarna som kan komma.”. Hon förklarar också att moderaterna
är mot att lagra mer än man gör i Sverige redan.

Marschen mot Bodströmsamhället, sid 19 (via FF&F)



...så kan man verkligen börja undra vem som egentligen styr det här landet.

 

 


Kommentarer
Postat av: joel

jag har dessvärre inte kvar den på hårddisken..
men jag har ett minne av att ha sett en dokumentär om FRA där de sa att de hade en liten stuga utanför gbg som redan idag (eller då..det var ett par år sen jag såg dokumentären)bevakade all internettrafik in och ut i landet.

2007-02-13 @ 18:05:51
URL: http://on.tehintarweb.se
Postat av: Mårten Fjällström, piratpartist

joels dokumentär låter intressant. Vore inte helt förvånande om de gjort saker tidigare som de först nu vill ha lagstöd för...

Hursomhelst tänkte vi i Piratpartiet försöka stoppa den pågående övervakningshysterin med lite demonstrationer tillsammans med likasinnade från bland annt liberala ungdomsförbundet och grön ungdom. I Malmö är det på Stortorget, kl 13.00. Kom gärna.

Mer info kan man få genom URL:en. Om du tycker det är en bra idé har vi också en banner...

Postat av: /M

Det förvånar inte mig heller om de har tjuvlyssnat tidigare, men inte på den nivån som förslaget handlar om. Datamängderna är ju ofattbara!

Stortorget, Malmö på lördag den 17:e februari klockan 13 alltså.

2007-02-14 @ 00:50:09
Postat av: joel

Bättre sent än aldrig antar jag.

Kalla Fakta - De övervakar dina mail.
(från 031117)

på frågan om de läser svenskars mail så svarar personen från minst sakt undvikande.

2007-04-16 @ 20:22:33
URL: http://on.tehintarweb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0