Vanor med O

Så har jag nått halvvägs till målet att skriva om fem av mina ovanor enligt utmaningen nedan. Ovana nummer tre har jag valt att bli likgiltighet. Men i ett försök att slingra mig undan denna traditionella lilla dödssynds konsekvenser vill jag framhäva att det mestadels handlar om tabloidernas oheliga symbios med reality tv. Vad som skall representera verkligheten i dessa program får någon som känner sig manad väldigt gärna förklara i en kommentar. Hur som helst. Det spelar ingen roll om det är kändisar som känner sig lönediskriminerade i jämförelse med proffsdansare i samma program, eller om en kirurgiskt tillrättalagd karriärsbimbo blir brädad av en klon-uppenbarelse, eller om ... om ... om ... äsch jag kommer inte på något annat exempel. Men ni vet vad jag syftar på. Folk pratar om det, men jag förstår inte riktigt varför. Här kom jag i alla fall helt osökt att tänka på en scen i Se7en (ni vet, tema dödssynder). När Mills och Somerset har brutit sig in i mördarens lägenhet, hittar de hans dagböcker ... och Somerset läser högt ur en volym

SOMERSET: "On the subway today, a man came to me to start a conversation. He made small talk, this lonely man, talking about the weather and other things. I tried to be pleasant and accommodating, but my head began to hurt from his banality. I almost didn't notice it had happened, but I suddenly threw up all over him. He was not pleased, and I couldn't help laughing."

Och här presenterar sig ett estetiskt dilemma. Det är ju uppenbarligen så att jag omfamnar banaliteter och vill hjälpa till att stärka dess fäste i volkhemmet. Jag vill driva meningslösheten till sin spets för att genomlysa tillvarons villkor. Jag vill vara Samuel Beckett. Hur kan jag då rättfärdiga denna likgiltighet? Tills dess att jag kommer på svaret skall jag krama om Linda, Natacha, Carolina, idolerna på skoltidningen stureplan.se och den inflytelserika eliten kring betongsvampen som hade fått Darwin att tveka på sin teori, och så skall jag viska ömt i deras öron, ni är bäst. Ni är BÄST!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0