Radionostalgi

radio Vi såg Walk the Line ikväll, som jag tyckte var en vacker film vars främsta förtjänster är skådespelarnas insatser. En av de scener som märkligt nog berörde mig starkast var när John och Jack lyssnade på radio som små. Nostalgi sköljde över mig med varma minnen om koncentrerat nattligt lyssnande på brusande långvågssändningar från så fjärran platser att jordytans krökning gjorde det omöjligt att höra kanalerna på dagtid. Musiken var ofta så ny att det kunde ta ett par månader innan den lanserades i Sverige, om den alls hittade hit. Kanske var det för att jag saknade referenser då, men det var mer spännande när skivsläpp inte eskorterades av ett stridande förband ekonomer och pr-demoner. Nog för att branschen har varit korrumperad ända sen den uppstod som bransch, men inte på samma industrialiserade nivå som nu.  Jag har jag inte ens en halvbra radiomottagare idag, och jag är rädd för att den bisarra partiella radioskugga jag bor i skulle  göra ett receiverköp meningslöst. Men  om jag ändå kunde öppna det trånga lilla fönstret mot världen igen, vad finns kvar där ute att känna igen? Under det kalla kriget kunde man lyssna på spionsignaler i turbomorse på vissa frekvensband. De gav upphov till en märklig blandning av fruktan och trygghet i mig. Trygghet, för att det fanns en kontinuitet i det, som solens gång på himlen. På den tiden var det inte självklart att det skulle finnas någon värld nästa dag. Lyssning på morsekod i turbofart gav förstås upphov till outspädd tristess efter ett par minuter. Man ville ha musik och letade efter de starkaste stationerna där det inte satt två gamla tyska/franska/ryska män och diskuterade något med omodulerade röster. Man stannade oftast på Radio Luxemburg, precis som i Van Morrisons In the days before rock n' roll. Stationen lades ner 1992 efter att ha tjänstgjort sen 1933. När jag satt i biomörkret ikväll, överrumplades jag av saknad efter Radio Luxemburg och AM-radions brusiga hemligheter. Eller var det kanske en banal saknad efter barndomen, efter en tid som försvann så fort att den kanske aldrig existerade?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0