Tänk utanför boxen va

Jag har varit måttligt intresserad av rabaldret kring konstfacks egna NUG och hans graffiti-videoinstallation, som man bland annat kan läsa om här. Ministrar har gått i taket och sagt att det inte är konst, och att konstfack har brustit grovt i omdöme. Personligen tycker jag det är lite pinsamt att vi har en kulturminister som inte kan tänka utanför en så uppenbart liten box.

Jo, konst är förvisso svårt att definiera. Man kan säga att det handlar om avsikt; det blir inte konst förrän konstnären säger att det är konst. Då drar man en linje mellan tex en fotojournalist och en konstnärsfotograf. Jag gillar den definitionen för den  inkluderar även Marcel Duchamps readymade-kontext och flyttar kvalitetsaspekten till hur man bedömer konsten.

Så ja, NUGs arbete är konst.

Grejen är att han inte har betalat för sitt konstnärsmaterial... än. Så min uppmaning till Stockholm stad är att leverera de nedsprejade objekten till NUG, köpa nytt och fakturera honom för kostnaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0