William Buckley

William F Buckley Jr avled igår eller idag (yahoo news). Dödsorsaken är ännu okänd, men 82-årige Buckley led av lungemfysem.

Jag såg honom för första gången i ett klipp i Manufacturing Consent där han som programledare för diskussionsprogrammet Firing Line klipptes in på ett ofördelaktigt sätt när han skämtade med Noam Chomsky på temat att hålla sina känslor i schack när man diskuterar saker.

Här nedan kan man se klippet som användes i sitt sammanhang.




Buckley var en starkt konservativ elitist som inte verkade ha något emot att stoltsera med att besitta något sorts överläge. Han var alltså en ganska charmig programledare. Och när jag ser hela intervjun (länkar nedan, videon går inte att bädda in i posten) blir jag lite nedstämd över hur dålig diskussionstv är idag. Formaten handlar inte om kommunikation, utan om konfrontation där det som sägs är ointressant i jämförelse med hur det sägs.

Om det kom någon som vågade axla Buckleys mantel, och ta samtalet på allvar igen, även om belackare skulle kalla det radio-tv, skulle jag kanske börja titta på tv igen. Minspel och kroppshållning kommuniceras inte via P1.



Chomsky interview, part 1
Chomsky interview, part 2
Chomsky interview, part 3
Chomsky interview, part 4
Chomsky interview, part 5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0