Ordets makt

Jag kan inte säga precis varför, men jag får en känsla av obehag när det tillsätts en utredning för att definiera vad sjukdom är (för att parafrasera artikeln i DN). Men jag kan säga varför det stör mig: Vem går du hellre till när du känner dig krasslig, en läkare eller en politiker med sjukvård som specialintresse?

En fråga som skall tas upp enligt artikeln är om "skönhetsoperationer" skall kunna ge patienten sjukersättning under konvalecensen. För det första är det kanske inte så många banala kosmetiska operationer som kräver mer än någon dags sjukskrivning efter karensen. Så hur skall skönhetsoperationer definieras då för att det skall finnas en poäng med utredningen i den kontexten? Är det okej att ta bort stora röda födelsemärken ur ansiktet? Andra medfödda deformationer? Tand- och käkkirurgi efter skador? Korrigera harmynthet? Brännskador?

Det är fullt möjligt att jag inte vet tillräckligt mycket om vad sjukfrånvaro kostar samhället i samband med utfyllnad av läppar, att det inte handlar om att ge försäkringskassan vassare lagverktyg att lämna avslag med. Att det inte heller handlar om att göra landet friskare i den officiella statistiken. Eller så är det precis detta det handlar om. För ord har blivit viktiga igen. Livsviktiga för en del.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0