Nördvarning - Sigma DP1

Den är (nästan) här! Sigma DP1.



Hur intressant är det?

VÄLDIGT INTRESSANT!

Kompaktkameran har en foveon x3-sensor som arbetar i tre lager à 21x14mm! En del säger kanske "uh, jaha" åt det och fortsätter med vad det nu var man höll på med innan. Men jag är något av en nörd, så jag släpper det inte där.

Grejen är inte att man slipper felet som introduceras av interpolation av intilliggande pixlar som registrerar rött, grönt och blått som i vanliga ccd/cmos-sensorer när de färgkänsliga lagren ligger ovanpå varandra

Traditionell sensor

Foveon x3



Grejen är inte ens att den lär ha en bättre färghantering än traditionella sensorer.

Grejen är att sensorn är STOR. Det är samma storlek på sensorn i den här kompaktkameran som i Sigmas senaste systemkamera SD14*. Det gör DP1-sensorn till den i särklass största på marknaden! Den är 10-12 gånger större än de sensorer man hittar i andra kompaktkameror. Och det innebär att signal-brus-förhållandet blir det i särklass bästa på kompaktmarknaden.

Upplösningen är 14 megapixel! Vanligtvis är det så att ju högre upplösning en kamera har, desto sämre brusegenskaper har den. Men eftersom sensorn är så mycket större än hos andra kompaktkameror blir brusegenskaperna mycket bättre.

Det dynamiska omfånget (hur många nivåer mellan vitt och svart som kameran kan registrera) blir högre. Och färgomfånget med! Dessutom får man ut RAW-filer ur den, dvs filer där vitbalans och exponering går att justera utan bildförsämring. Det finns helt enkelt ingen kompaktkamera som kommer i närheten av vad Sigma DP1 lovar att prestera! I'm excited, are you excited?

Det finns säkert en och annan nackdel med den också. En av den är helt säkert objektivet, som är en motsvarande fast 28mm/f4,0. Det är både väldigt vidvinkligt och ljussvagt för att vara fast.

En annan nackdel är introduktionspriset på 8000kr. Alldeles för högt för mig. Men om Sigma vill låta en nörd som ska på semester snart testa ett exemplar i några månader vill jag bara hinta lite om kommentarfältet här nedan. Hint hint.




*Sigmas SD14 har fallit i pris från 15000kr till cirka 6000kr på några månader och min vänsterhänta teori går ut på att den huvudsakliga orsaken är att de inte licensierade Nikons och Canons objektivfattningar, utan tvingar eventuella konsumenter att köpa nya Sigma-objektiv... vilket minskar ha-begäret drastiskt. DP1 har däremot ett fast objektiv och om det inte är något direkt fel på kameran borde den sälja bra bland fotografer och tekniknördar med för mycket pengar.

Kommentarer
Postat av: Bull

Jag kommer att bli excited den dag någon tillverkar en kamera som hindrar mig från att ta seriemördarporträtt av alla jag fotograferar.
En varningsruta som talar om att "skärpan kommer nu att hamna på en obestämd plats i bilden" skulle också uppskattas.

2008-02-15 @ 13:05:44
URL: http://bull.kinkig.se
Postat av: /M

Manuell fokus och f/8 är skiten när det gäller porträttfoto. Tyvärr är det ingen som installerar mattskivor för manuell fokus i de kameror man ens kan fokusera manuellt med längre.

Men jag tycker att seriemördarporträtt låter som stoff för en utställning! Sveriges snällaste människor skrämmer dina barn till lydnad ... eller nåt sånt :D

2008-02-15 @ 13:11:53
Postat av: Liberum-weto

Varför har man valt motsvarande 28mm ? Köper man den kameran måste man ju köpa fler obejektiv!! Så vad menar du med att den är fast? Bästa porträtt tog jag med 100mm, men 28mm är ju för partybruk.

2008-02-15 @ 17:56:05
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Det är fast i båda bemärkelserna - dels är det 28mm/f4 och dels sitter det fast i kamerahuset. Jag förstår inte alls varför de har valt den brännvidden. Det vore oerhört användbart som vidvinkel på en zoom, men som fast objektiv är det snarare begränsande. Men, de flesta bilder tas på nära håll och vidvinkel (lägre brännvidd än motsvarande 50mm) är de vanligaste brännvidderna på bilder som tas. Dock hade jag föredragit motsvarande 43mm/1.8 ... eller till och med en zoom på motsvarande 28-112mm.

2008-02-15 @ 18:16:45
Postat av: Liberum-weto

28mm är utmärkt inomhus, men blir för bred utomhus, och vränger synbart till kanterna på hus och annat med raka linjer. Jag kan tänka mig att man avser att man retuscherar bort detta i dator - men, som du säger det känns som att bättre objektiv kunde valts. Sigma brukade väl göra utbytesobjektiv! Det är en katt begravd här! Jag tror man har mer på gång, och bara ville få igång chiptillverkning.

2008-02-16 @ 14:29:58
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: Liberum-weto

28mm är utmärkt inomhus, men blir för bred utomhus, och vränger synbart till kanterna på hus och annat med raka linjer. Jag kan tänka mig att man avser att man retuscherar bort detta i dator - men, som du säger det känns som att bättre objektiv kunde valts. Sigma vill sälja utbytesobjektiv! Det är en katt begravd här! Jag tror man har mer på gång, och bara ville få igång chiptillverkning.

2008-02-16 @ 14:35:58
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Jo tanken var att demonstrera för kräsna fotografer vad foveon x3 är kapabel till utan att de behöver köpa in sig i ett helt nytt system. Men så blev den försenad och ännu mer försenad och ytterligare försenad. Och sen måste man ju ändå dumpa sitt gamla system om man går in på sigmas system. Om sensorn är så bra som de påstår gör det helt enkelt bäst i att licensiera objektivfattningar från de stora.

2008-02-16 @ 17:18:17
Postat av: Henrik

Är du såndäringa fotonerd? Jag är ju wannabe-såndär nerd, men har inte förstått att lära mig alla knäppa termer. Hur står sig den här sensorn mot de som sitter i entrylevel-DSLR kameror som Canon EOS 400, osv?

Åh vad jag vill kunna ta vettiga foton.. Usch, jag e dålig.

2008-02-17 @ 21:11:20
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se
Postat av: /M

Vet inte riktigt. Jag misstänker att signal-brus-förhållandet på Nikons och Canons slr är bättre än på sigmas utgåvor. Men de bilderna måste ju byggas ihop sen. Och alla kameror har olika bias på färgåtergivning. Kanske blir foveon överlägsen när mjukvaran och elektroniken runt omkring kommer ikapp. Just nu vetefan dock. MEN talar vi kompaktkameror är det här the shit om den fungerar alls.

Annars är jag mer av en prylnörd än en leet photographer. Jag gillar dessutom eleganta lösningar som att lägga ljuskänsliga lager ovanpå varandra (som är så kem-film fungerar).

2008-02-17 @ 21:31:16
Postat av: /M

Henrik, om du funderar på att köpa en systemkamera ger nog Eos 30d mest bang for the buck nu. 7000kr inklusive ett plastigt kit-objektiv. 8 megapixel, men mindre brusig och en bit snabbare än 300/350/400d. Byggd för att kunna klubba gazeller är den också.

2008-02-18 @ 12:11:25
Postat av: Henrik

Ja, om man skall klubba gazeller är det ju bra att ha en snabb kamera, haha! ;)

Jo, jag har förstått det. Jag inväntar lite reviews på nya EOS 450D innan jag bestämmer mig på allvar...

2008-02-19 @ 08:38:55
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0