Kandidat 3

Överläkare i psykiatri, David Eberhard --- som tidigare har gjort sig känd genom att föra fram tesen att vi är trygghetsnarkomaner (vilket det iofs kan ligga något i) och att många av våra psykiska problem skulle försvinna av sig själv om vi kastade bort våra cykelhjälmar och sprang omkring med saxar eller nåt sånt --- skriver i en debattartikel i Expressen att BRIS rapport om ökande psykosociala problem bland barn bör tas med en nypa salt.

Det är ju fullt möjligt att så är fallet, men hans argument för det kvalar in honom för den här kategorin:
När han var liten mådde han också dåligt ibland men han behövde aldrig någon psykiatrisk hjälp så därför tror han inte att dagens barn och ungdomar behöver det heller. That's it liksom. En överläkare i psykiatri avfärdar psykiska problem genom att gräva i sitt navelludd. Dummast 2008? Vi får se...

Om det nu är så att jag har missförstått hur modern medicinsk vetenskap fungerar har jag för säkerhets skull snickrat ihop en egen teori på samma premiss. För att inte se så dum ut för att jag har missförstått Eberhards genialitet alltså. Såhär är det... när jag var liten behövde jag inga insulinsprutor. Ibland fick jag i mig för mycket socker och mådde lite dåligt en stund, men det var aldrig värre än så. Därför existerar inte barndiabetes och insulinet som de stackars små överbeskyddade barnen ges idag borde bytas ut mot lite motion, tex en rejäl cykeltur ... utan hjälm.

Kommentarer
Postat av: Missy M

jag vet att jag inte ens vill läsa vad han skriver för att jag kommer att koka av raseri.

Jag har boken hemma. Fick den av någon..men jag har inte öppnat den.

Väl skirvet av dig btw.

2008-02-10 @ 13:46:34
URL: http://metrobloggen.se/missym
Postat av: /M

Har du träffat honom?

2008-02-10 @ 15:19:31
Postat av: liberum-weto

Man söker sig till yrken som intresserar, och få psykologer förnekar att de dras med egna problem. Nu tycker jag det verkligen fanns fog för hans kritik kring BRIS rapporten. Bris lever ju på barn i nöd och det ligger i deras intäktssida att då blåsa upp det hela.

2008-02-10 @ 22:58:47
Postat av: /M

Kanske. Det vet jag inget om. Det är inte ifrågasättandet i sig självt som är korkat, det är hur han motiverar det.

2008-02-10 @ 23:01:40
Postat av: Förvånad

Jag måste säga att Eberhards bok är otrolig! Läs den och få en riktig funderare på hur fel vårt samhälle har blivit. Sen kan man diskutera hur mycket som helst, men att han har rätt är det ingen tvekan om. Tyvärr! Och argumenten på många bloggar visar just hur rätt han har. Läs boken, använd hjärnan, diskutera sedan.

2008-02-28 @ 17:50:10
URL: http://forvanad.blogspot.com
Postat av: /M

Jag säger inte alls att det är omöjligt att han har en poäng med idén om trygghetsnarkomani. Om du hade läst hela posten hade du sett det. Det som gör honom till en av de dummaste 2008 är att det verkar ha blivit en fix idé för honom och att han verkar tolka in hela världen i den prokrustesmallen utan att ha belägg för det. Somliga läser och använder hjärnan mer än andra.

2008-02-28 @ 17:56:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0