Dagens rätt

Den engelska butikskedjan Next har riktlinjer för hur butikspersonalen bör se ut. Bland annat förespråkas vissa typer av kläder som döljer fettvalkar. Det är ett gott initiativ! Man kan inte förvänta sig att ha ett arbete om man ser ut hur som helst. Vill man jobba får man helt enkelt anpassa sig till arbetsgivarens image och låta bli att sätta sig själv i första rummet genom att äta för mycket eller färga håret eller andra självupptagna excesser. Arbetstagaren gör helt enkelt som hon blir tillsagd och därmed basta. Det är ju därför arbetsgivaren förlänar henne ekonomisk ersättning.

Kommentarer
Postat av: Purgatid

Ett av de få tillfällen jag ställer mig på arbetsgivarens sida. För helvete, om man jobbar med kundkontakt kan man inte se ut som en knarkare. Och ja, knarkutseendet har med fördomar att göra, och nej det spelar ingen som helst jädra roll i mitt tycke.

Klipp dig och klä dig som folk för helvete.

Personligen föredrar jag sunkiga punkkläder, skinnjacka, kängor, och gärna nitar om inget stoppar mig. Men inte när jag är på jobbet. Då har jag skjorta och kinos.

Det har jag för att jag inte är bäng i huvudet, och förstår mycket väl att en viss typ av klädsel eller frisyr inte har en positiv effekt på kunderna.

2008-02-18 @ 19:15:46
URL: http://purgatory.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag trodde människan var född fri. Ska arbetsgivaren vara någon ägare till människan eller? Och jag tror att den här artikeln inte handlar om att någon med punkarstil ska jobba där, utan att man måste klä sig smal helt enkelt.

2008-02-18 @ 21:56:53
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com
Postat av: /M

Född fri? Arbetstiden är inte din egen, den är arbetsgivarens. Du är fri att leva ett liv utan försörjning erbjuder dig.

2008-02-18 @ 22:11:24
Postat av: Eric

Ett bra initiativ, men inte skarpt nog! Tycker seriöst man bör straffbeskatta eller eventuellt tvångsinta överviktiga på anstalt, det är ju förjävligt att vi anständiga människor ska behöva se eländet.

2008-02-19 @ 00:02:52
Postat av: Purgatid

Så lång vill jag kanske inte gå, personligen. Men de flesta riktlinjer som arbetsgivare ställer är inte omöjliga att följa. Jag menar - visst finns det extremer åt båda hållen. Det finns både miffon some konsekvent tycker att arbetstiden är som fritiden, fast man får pengar för det, samt arbetsgivare som är Goebbels återfödda. Jag menar inte på att man inte har några rättigheter alls som anställd, gentemot arbetsgivaren. Men jag tycker att man måste förstå, och acceptera följande:

"Om den här personen skall ge mig pengar, så får jag vara beredd att spela efter dennes regler."

Därmed (som sagt) inte sagt att man inte har några rättigheter som anställd. Men det är rimligt i mina ögon att ett yrke som är beroende av första intrycket (t.ex butiksbiträde) gör sitt bästa för att se så bra ut som möjligt för kunden. Det -är- rimligt att arbetsgivaren kan förvänta sig att du skall försöka undvika se helt bäng ut, även om du saknar daglig kundkontakt.

Jag försöker alltid tänka mig in i arbetsgivarens situation. Hur kul är det egentligen, speciellt för en liten företagare, att betala en person som sedan skiter blankt i hur du tycker saker skall göras, och vilket image du vill att ditt företag skall ge utåt?

Fråga er själva - om ni betalade någon, skulle det då inte kännas jävligt pissigt om ni inte hade något att säga till om, om vad personen gör under arbetstiden?

Om inte - så fritt fram för trädgårdsarbetare att jobba nakna under sommaren. Fritt fram för gruvarbetare att ha på sig clownutstyrsel. Fritt fram för vem som helst att göra vad som helst, för trots att man blir betalad för att sköta något på ett visst sätt, under en viss tid, så får man ändå göra vad man vill!

Yauza, yauza! Låtom oss skutta genom vårdhemmet för blinda med en strapon fastspänd i pannan. Man har ju ingen kundkontakt i alla fall, och patienterna lär ju inte uppmärksamma något. W00t!

2008-02-19 @ 02:12:35
URL: http://purgatory.blogg.se/
Postat av: /M

Det är dock en liten skillnad mellan "se proper ut inför kundkontakt" och "klä dig smalt, fetto" och "du har ingen kundkontakt men jag tycker inte om färgat hår för jag är en gammal tönt". Sverige behöver fler gamla töntar för att styras bort från det här slappa sosseträsket.

2008-02-19 @ 10:39:03
Postat av: Purgatid

Men visst är det lustigt att butikskedjan Next har samma namn som en B-film med Nicholas Cage, där hjälten kan se några minuter in i framtiden. Kanske butikskedjan har samma förmåga, och därför kunde de inte förutse vad som skulle hända längre fram eftersom det låg mer än 2 minuter framåt i tiden.

2008-02-20 @ 16:49:33
URL: http://purgatory.blogg.se/
Postat av: /M

Jag säger bara två ord: Criterion Collection!

2008-02-20 @ 16:50:54
Postat av: Krusen

Det står individen helt fritt att välja annan arbetsgivare. Om man känner att man inte kan leva efter företagets värdegrund och uppsatta mål.Har man inte samma synsätt så ÄR man ju faktiskt på fel plats, oavsett vad man tycker. Man kan utbilda sig till annat, söka andra arbeten osv.. Man är ju trots allt inte tvungen att jobba kvar.

2008-02-23 @ 18:17:28
Postat av: /M

Vad är det för argument? Skulle du tycka att det vore okej att ge upp din försörjning för att din chef har bisarra uppfattningar om hur saker och ting borde vara och inför slumpmässiga krav på dig som inkräktar på din integritet? I så fall, vill du arbeta för mig?

2008-02-24 @ 00:28:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0