Att göra en höna av en kalkonfjäder


Bakgrunden till det här (knufflänkning) är hur malmömoderaternas fingertoppskänsla för kultur visade sig i deras förslag om att skapa en vaktparad av ungdomar som ska spela sig genom centrala Malmö (ååh så fint, det här är kultuur), och den s-ledda kulturnämndens omedelbara avstyrkan, samt hur detta föranledde en grinig stämning i det moderata lägret på kommunfullmäktige.

Lägg till ett missnöje bland de borgerliga om att fullmäktiges ordförande (S) inte fördelar talartiden jämlikt mellan blocken och man får en situation där Malmös starke man Ilmar Reepalu (S) finner det gott att läxa upp fullmäktiges vice ordförande Lena Jarnbring (M) ... vilket slutar i att han hötter finger och säger "lugna ner dig lilla flicka" till den 65-årige Jarnbring, allt inför sydsvenskans reporter.

Srsly?

Jag ser inte fram mot min ålderdom om man hamnar på den nivån.


Reepalu ursäktar... försvarar ... ursäkvarar sig någon dag senare med att säga att det var ett dumt ordval men att det var det enda han kom på just då ... för hon är ju lärarinna.

Srsly? Wtf?


Jarnbring replikerar i samma artikel i Sydsvenskan genom att kalla honom för psykiskt labil.

Srsly?

Var det det bästa du kunde komma på med någon dags betänketid? Här är ett spontant förslag på replik: Nästa gång du blir åtalad för korruption och lyckas slingra dig ur det tänker jag fanemej inte skicka ett grattiskort, drummel. Jag lade till drummel för att få det att låta ... moget ... som i att man har blivit vuxen nån gång framåt pensionsåldern.

Såååå. Vad sägs om att skapa en clownparad av väl valda ledamöter från fullmäktige att vandra genom stan? Istället för att tvinga kidsen att gå omkring och skämmas offentligt utan att de har gjort något för att förtjäna det alltså.

Kommentarer
Postat av: Henrik

Jag är för... Det finns ett äldre ord för "Clownparad" som jag försöker komma på... hmmm... oohh, vad är det...

Jo nu vet jag:

GATLOPP!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Spiessgasse_Frundsberger_Kriegsbuch_Jost_Ammann_1525.JPG

2008-02-04 @ 14:29:11
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se
Postat av: liberum-weto

Jag har faktiskt varit bjuden på lunch med Reepalu som värd. Det är en mycket trevlig person när han är avslappnad och har ett glas vin i handen. De stackars kineserna som var med var så tagna av stundens allvar att de bara petade i maten - tolkan hade översatt att Reepalu var nr3 i politisk ordning, när det var att Malmö var stad nr 3 i ordning. Ja, det där med etikett.

2008-02-04 @ 14:48:12
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0