ett mail

Hej, Claes Arvidsson

i din ledare om FFLH och uppropet mot den skriver du att du fick ett argt mejl från en högst förståeligt upprörd niondeklassare. Jag hade nog varit lika bestört som brevskrivaren om det inte stod något om dödsoffren i min historiabok. Eftersom just du fick mailet och för att det var såpass välformulerat som du citerade det kunde jag inte låta bli att undra om du känner vederbörande, eller om du verkligen fick ett mail eller om det var en retorisk ingång i texten.

Sen undrar jag vad du anser om statlig historieskrivning i andra länder, tex Kina, Sovjetunionen, Vietnam eller Nazityskland. För om det är acceptabelt här men inte där måste du tro att det finns länder som aldrig kommer att hysa viljan att korrumpera sitt folks historiakunskaper... om tex samer, snapphanar, zigenare, folkhemsliga tvångsaborter och tvångssteriliseringar.

Det finns inget mellanläge här. Du kan inte på ett trovärdigt sätt säga "jag känner sympati för kritiken mot statlig historieskrivning, men...". Vår historia är ofattbart mycket viktigare än puerilt gräl i den politiska sandlådan där vilka principer som helst offras för att få motståndaren att se tarvlig ut. Antingen står man över tramset och gör vad som är rätt, eller så är man en av de som arbetar för att sänka det här landet i mörker. Vem är du?

Vänliga hälsningar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0