Ett blygsamt förslag

Telia Sonera planerar flytta sin eposthantering till Finland där staten, till skillnad från här, inte planerar att våldta de mänskliga rättigheterna och avskaffa den personliga integriteten (idg). Jag är tveksam till hur mycket det kommer att förändra verksamheten för FRA när totalitarismlagen röstas igenom av riksdagens quislingar i sommar. Knappast särskilt mycket alls misstänker jag.

Jag tänkte i varje fall lägga fram ett blygsamt förslag till ett alternativ till att låta FRA rättfärdiga sin budget genom att avveckla medborgarnas frihet. Och då menar jag frihet från verkligt förtryck, inte den nyliberala begåvningsreservens begreppsdevalverande hjärnspöken om välfärdens tyranni.

Ett av argumenten som har seglat omkring i etern har varit att FRA redan idag ägnar sig åt avlyssning av medborgarna, och att det här förslaget bara reglerar verksamheten i lag. Men det är ju inte precis så att Försvarets Radioanstalt har levt i ett laglöst land sen 1942. Verksamheten ÄR reglerad. Och om argumentet för lagändringen egentligen är att FRA ska slippa bryta mot lagen i sin signalspaning så har jag ett bättre och enklare förslag än att investera i ny utrustning för miljarder och automatiskt kartlägga alla medborgares liv i detalj.

Starta en ny utredning kring hur FRA har brutit mot lagen i sin nit och döm de som har ägnat sig åt det till adekvata fängelsestraff. I mina öron låter det mycket bättre än att lagstifta för brott mot de mänskliga rättigheterna och öppna dörren för en diktatur med en tidigare otänkbar makt över varenda enskild individ.

Kommentarer
Postat av: Lasse E

Ett intressant förslag. Det är på tiden att FRA granskas.

Det enda jag betvivlar är att någon kommer att dömas. Vilket/vilka brott tror du det skulle kunna handla om?

Luften är ju fri (integritetsskyddskommittén vill ändra på det) och FRA har rapporterat till behörig myndighet. Något grundlagsbrott lär inte komma i fråga. Möjligen Europakonventionens artikel 8 eller 13, men frågan är om någon skulle komma att hållas straffansvarig i så fall.

2008-04-06 @ 23:32:22
Postat av: /M

Jag är hyfsat övertygad om att de redan har testat lite avlyssning i trådbunden trafik utan domstolsbeslut. För att kunna ge bra uppskattningar om vilka resurser de behöver om inget annat.

Vad gäller brott mot mänskliga rättigheter är det väl staten som fälls, inte myndigheten eller tjänstemännen?

2008-04-06 @ 23:40:18
Postat av: Lasse E

Nog är det så. Det var egentligen det jag menade.

Om FRA däremot har ägnat sig åt olovlig avlyssning i kabel som du misstänker, kommer rimligtvis saken i ett annat läge. Då skulle den ytterst ansvarige kunna buras in. Men ett domstolsbeslut skulle nog varken göra till eller från. Signalspaningen är väl helt skild från rättsinstanserna?

2008-04-07 @ 19:23:11
Postat av: /M

I och med att deras verksamhet är reglerad så att de inte får lyssna på kabelbunden trafik misstänker jag att ett sådant övertramp inte räknas som signalspaning i lagens mening.

2008-04-07 @ 20:10:27
Postat av: Lasse E

Kanske sitter Maud Olofsson inne med sanningen?

2008-04-07 @ 23:23:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0