Hur segt är egentligen Prisjakt?

Prisjakt har ett lätthanterligt interface som gör att jag brukar gå dit först när jag använder prisagenter. Men något på siten gör användandet till en frustrerande, för att inte säga plågsamt långsam erfarenhet. Detta trots en fullt användbar dator och över 10Mbps uppkoppling. Jag vet inte om det är ett överdrivet användande av scripts, underdimensionerad hårdvara, bandbredd ut eller om det är i min ände problemet ligger. Det må vara att just mitt system har egenheter som gör min upplevelse av prisjakt onödigt utdragen, det är lite svårt att kolla utan att folk börjar undra vad jag sysslar med. Det här i varje fall resultatet av en eftermiddag med alldeles för lite att göra.
Så är Prisjakt verkligen så långsamt som jag inbillar mig, eller är de två andra välkända prisagenterna Pricerunner och Kelkoo lika slöa?


Tidsangivelserna är ett medeltal av två testsökningar i följande steg:
Ladda startsidan tills det går att söka
-Har startsidan inte laddats sedvanligt fort har jag börjat om
Klistra in sökordet med ctrl+v
Sök
+Klicka på kategori i prisjakt
Fullständig laddning av resultatet

Båda sidorna hade laddats en gång innan testet började.
Firefox har tilläggen NoScript och Adblocker, men båda siterna har blivit permanent godkända i dem i förväg.

RESULTAT

Sökord: Canon Eos


FIREFOX + Noscript + Adblocker

Prisjakt: 25 sekunder
Pricerunner: 14 sekunder
Kelkoo: Fullständigt obegripligt sökresultat

MSIE
Prisjakt: 11 sekunder
Pricerunner: 8 sekunder
Kelkoo: Fullständigt obegripligt sökresultat



Sökord: Espressomaskiner (pricerunner)
Espresso + kategori: espressomaskiner (prisjakt)


FIREFOX + Noscript + Adblocker
Prisjakt: 44 sekunder
Pricerunner: 13 sekunder
Kelkoo: Fullständigt obegripligt sökresultat

MSIE
Prisjakt: 13 sekunder
Pricerunner: 9 sekunder
Kelkoo: Fullständigt obegripligt sökresultat



Sökord: Intel Pentium

FIREFOX + Noscript + Adblocker
Prisjakt: 25 sekunder
Pricerunner: 14 sekunder
Kelkoo: Fullständigt obegripligt sökresultat

MSIE
Prisjakt: 10 sekunder
Pricerunner: 7 sekunder
Kelkoo: Fullständigt obegripligt sökresultat


OVETENSKAPLIG REFLEKTION:

Det var ingen större skillnad mellan de två testsökningarna jag drog en medeltid från, trots att det gick mer än ett par timmar mellan dem.

Det ser ut som om båda siterna diskriminerar Firefox. Ordentligt till och med. Det tar över 2,5 ggr så lång tid att ladda som med Internet Explorer. Eftersom jag inte hade en plain vanilla Firefox kan jag inte säga om det är tilläggen i Firefox som slöar ner sökningen, men det är bara halvrelevant eftersom ingen vettig människa surfar utan dem.

Prisjakt visar sig faktiskt ta ordentligt mycket mer tid på sig att ladda än Pricerunner. Eftersom det tar längre tid ju fler sökresultat det handlar om, ligger nog en del av skulden hos att Prisjakt lägger upp alla sökresultat på en sida, medan Pricerunner lägger upp 25 träffar per sida, men har i gengäld bilder påslagna som default i resultatlistan. Prisjakt är trots den bättre överblicken väldigt mycket mer trögrott och frustrerande att använda. Åtminstone härifrån.

Prisjakts indelning i kategorier gör att man ofta får "renare" sökresultat än hos Pricerunner, men frågan är om det är värt det med den extra tidskostnaden för sökningen.

Jag förstår inte vem som använder Kelkoo med tanke på hur det är uppbyggt. Det har varit ett av internets stora mysterier för mig sen siten skapades, och dimman har inte lättat sen dess. Det är inte så mycket en fråga om låg användarvänlighet som hög användarfientlighet.

Detta var mitt 1111:e inlägg på snart två års bloggande. Hur skall man fira det? Det känns som om en meningslös symbolhandling utan några vittnen till den äran vore det mest lämpliga!


Uppdatering:
Efter kommentaren från Jesper tog jag tag i att kolla vad som händer med hastigheten när man kopplar ur tilläggsfunktionerna i Firefox.

Espressomaskiner
FF med avstängda scripts: 20 sekunder
FF med noscript: 20 sekunder
FF med adblocker: 43 sekunder
FF med adb+noscr: 43 sekunder
MSIE: 13 sekunder



Dessutom upptäckte jag att Apples variant på mozillakoden som Firefox bygger på finns tillgänglig för Windows nu.

Espressomaskiner - Safari för WinXP:
Prisjakt: 10 sekunder
Pricerunner: 6 sekunder


Safari vinner alltså hastighetskampen och gör prisagenterna riktigt användbara. I varje fall i det här ovetenskapliga testet utan tillräckligt statistiskt underlag. Vad jag tycker om Safari är en annan fråga...

Bara en sån grej som att det inte är kompatibelt med den här bloggplattformen så att jag måste fixa det jag skriver i firefox sen frustrerar mig en liten smula, trots att det egentligen är blogg.esses fel.

Kommentarer
Postat av: Jesper

Hej,
Hade samma problem med prisjakt (och andra siter där många små ikoner skulle laddas). Problemet var att
Firefox laddade ikonerna efter hand och det verkade som att den laddade hem varje ikon varje gång istället för att hämta den från cachen.
Jag bestämde mig för att fixa det och började således att undersöka om det var en plugin (vilket kändes sannolikt). Jag stängde så av en plugin i taget och startade om firefox emellanåt. Efter att jag stängt av ett par så fungerade det helt plötsligt som det skulle. Alla ikonerna laddades direkt och sidan laddades på nån sekund. Jag testade att sätta igång alla plugins igen och det funkade fortfarande lika bra.
Hurvida det var nån plugin som behövde startas om, eller om det var firefox som behövde startas om ett par gånger vet jag inte. Kan inte replikera felet tyvärr. Men om du har samma problem (dvs. att det är ikonerna som laddar långsamt) så är problemet förmodligen med din browser.

2007-09-18 @ 10:15:53
Postat av: /M

Tack för reaktionen :)
Jag var för lat för att kolla det då. Nu ser det ut såhär:


-Espressomaskiner-
FF med avstängda scripts: 20 sekunder
FF med noscript: 20 sekunder
FF med adblocker: 43 sekunder
FF med adb+noscr: 43 sekunder
MSIE: 13 sekunder

2007-09-18 @ 10:44:02
Postat av: /M

Espressomaskiner
Safari för WinXP:
Prisjakt: 10 sekunder
Pricerunner: 6 sekunder

2007-09-18 @ 13:18:47
Postat av: Drygis

Firefox är väl ganska erkänt långsamt på Javascript. Åtminstone är det vad jag fått för mig... och det är än mer konstigt eftersom hela browserns GUI är uppbyggt med Javascript/XUL och allt vad det heter. Ändå använder jag Fx 2.0 efter några år med Opera, men kanske skulle försöka byta till Safari så småningom. :)

2007-09-18 @ 16:19:56
Postat av: Veidit

Safari bygger inte på Firefox utan på KHTML från KDE projektet.

2007-10-25 @ 14:52:17
URL: http://nudelsoppa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0