Att förstöra för sig själv

Det sägs ju att råvarorna är 110% av hur maten smakar. Och att tillagningen är 110%. Och att presentationen är minst 50% av upplevelsen av maten. Igår gjorde jag hur som helst en sorts parmesankyckling på tokbillig fryst kycklingfilé från Danmark. Bad move. Just den här versionen av rätten lyfte fram råvarornas smak lite mer än vad till exempel en curry gör.

Nog för att jag visste att meka-industrialiserad burkyckling är sämre än kyckling som får gå fritt. Men att det skulle vara SÅ stor skillnad hade jag ingen aning om! Det var inget fel på tillagningen eller de andra råvarorna heller. Parmesanen var fin, det var inget fel på brödsmulorna och kycklingen var saftig och mör på tallriken. Men allt under ostkrispet smakade praktiskt taget illa! Tastes like chicken fick plötsligt en något mer fekalisk innebörd.

Nu känner jag mig praktiskt taget piskad att köpa dyr frigående kyckling, för budgetkyllingen vill jag nästan inte ens ha i något improviserat korma-from-hell-recept. Nog för att det är det moraliskt riktiga att göra, men det är påfallande ofta mycket månad kvar i slutet av moralen.

Kommentarer
Postat av: SC

För att minska fodermängden (ca 2,5 kg/1 kg kött) har man kommit på att det går att hetta upp kycklingskit och sedan servera den igen till ungarna.
Vi brukar frossa i kött på landet i Polen. Där skit är gödning, och det man själv skall äta saknar modern medicinering och industrifoder.
Skit är skit om än upphettad, och i Danmark har man mycket skit. Den tokbilliga kycklingen är dessutom ofta saltvattenfylld. junky food full of shit.

2007-09-19 @ 13:50:37
Postat av: /M

Även om jag kände till vad "mörning" egentligen är blev jag inte direkt gladare av att läsa det där o.O

2007-09-19 @ 14:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0