Radiohead vs Ligeti


Det här är en sån där grej som kan hålla mig vaken på natten och klockan är följdaktligen 03:50 nu.


Det sista spåret på Radioheads nya skiva "In Rainbows" är ett spöklikt skirt stycke med den prosaiska titeln "Videotape". Men hur tilltagande den än är påminde den mig om något annat jag hört ... fast jag kunde inte komma på vad. Det är så otroligt enerverande! Som att inte komma på ett ord man behöver för att kommunicera något elegant, smart eller sexi... något elegant eller smart. Så för några minuter sen fick jag ett professor Balthazar-ögonblick! Ligeti, ropade jag inombords (för det är ju mitt i natten). Pianospåret på "Videotape" påminner mig om "Musica Ricercata, II" av György Ligeti (som är med i Stanley Kubricks sista film "Eyes Wide Shut"). Inte så att det är så likt att det är ett plagiat, men det verkar vara mer eller mindre medvetet inspirerat av Ligeti. Och det finns ju klart sämre förebilder att låna från!



Brief translation:
"Videotape", the last track on Radiohead's new album "In Rainbows" reminded me a lot of something I've heard before, but I couldn't put my finger on it for a day or so. It's the kind of thing that can keep me awake at night, so when I did recall what it reminded me of I wasted no time posting it here on my banal blog. The track reminds me of György Ligeti's "Musica Ricercata, II", a piece that is featured in Stanley Kubrick's last film "Eyes Wide Shut". I wouldn't say it's plagiarism, pretty far from it, but I think that the piano track of "Videotape" is quite likely inspired by Ligeti's piece, whether it's consciously done or not. And I'd also say there are far worse sources of inspiration to borrow from!

Kommentarer
Postat av: chribbe

Riffet på Radioheads "Videotape" låter precis som sången på Arcade Fires "Neon Bible".

2007-10-22 @ 16:10:11
Postat av: /M

Jag blev tvungen att kolla. Not för not ligger de faktiskt nära varandra! Fast känslan i slingan i "Neon Bible" är som hos en maskin, kanske ett ånglok.

"Musica Ricercata II" ligger lite längre ifrån not för not. Men de ligger mycket närmare varandra i känslan av ... tja ... mardrömmar och brustna sinnen som suggereras av konstiga tonartshopp och en känsla av ryckighet i rytmen.

2007-10-22 @ 19:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0