Things that make you go ... hmmm?

image373


Det kom sig att jag snurrfade in på MAX-kedjans hemsida och tittade på deras menyer... när jag råkade slänga ett getöga på näringsinformationen. Titta på energi-innehållet i deras GI-burgare. Kanske inte det bästa alternativet för den som vill hålla vikten nere? För jämförelsens skull är det 352kcal i en portion friterade lökringar, och 316kcal i en standardportion pommes frites. Coca cola innehåller 42kcal/100g.

För att undvika missförstånd vill jag även tillägga att det inte finns några getögon i hamburgarna. De använder bara nötkött.

Kommentarer
Postat av: liberum-weto

Nästa gång skall jag ha med en digital våg och provväga. Cheesburgare 122,5 gram!

2007-11-04 @ 18:33:44
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Hah! Folket på MAX kan sina grejor. De plockar bort sesamfrön från brödet för att få rätt vikt på burgaren.

2007-11-04 @ 18:42:00
Postat av: Mr Spoch

GI-mat är väl inte synonymt med "få kalorier"?

2007-11-06 @ 00:16:15
Postat av: /M

Tekniskt sett, nej. Men GI-konceptet används överallt som en hälsosam, effektiv viktreduceringsmetod... så även i marknadsföringen på MAX. Alla vet inte om att GI-menyer kan innehålla så många långsamma kalorier att man blir fet ändå om man äter dem.

2007-11-06 @ 00:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0