Venezuela (annons)

Apropå ingenting så har jag stört mig lite på hur monotont Venezuela behandlas i svenska medier. Förutom diverse mord och kidnappningar av turister så är det bara upprörda redaktörer i Stockholm som med jämna mellanrum serverar oss ungefär samma text om vilket diktatoriskt, antikapitalistiskt, resursslösande och frihetsfientligt monster Hugo Chavez är.

Jag ifrågasätter inte att de har rätt i sak, utan frustreras bara över att det är likriktad information som kommer från en och samma punkt i världen. En punkt i världen som ligger ganska långt från landet ifråga bör det tilläggas.

För några dagar sen kom jag på att det finns en man från Venezuela på samma nätforum som jag ugglar på ibland, och frågade honom om han skulle vilja skriva en liten artikel om hur det är att leva i Venezuela under El Presidente. Jag vet inte vad han har för inställning till Chavez, men eftersom svenska ledarsidor inte ger en särskilt behaglig bild av presidenten så erbjöd jag honom att skriva texten anonymt om det skulle hjälpa honom att vara ärlig i det han skrev. Han svarade att det skulle vara roligt att skriva en sån artikel, men att det kunde dröja någon vecka innan den blir färdig.

Med den här annonsen vill jag i god tid understryka att det han kommer att skriva (om artikeln blir färdig) inte är representativt för mina intryck av Venezuela... mycket beroende på att jag knappt har några intryck av Venezuela. Oavsett om han skriver att Chavez är det bästa som har hänt meso- och sydamerika, eller att Chavez är djävulen själv, eller att det är skitsamma för att landet har de hetaste bejbsen i världen, så hoppas jag det blir intressant att ta ett steg bort från mediafästningen i Stockholm och få ett lokalt perspektiv i en svensk kanal en stund.

Kommentarer
Postat av: SC

Alla gånger jag varit på en plats, och sedan massmedia skrivit om platsen - har jag insett att jag tydligen inte varit där.

2007-05-24 @ 19:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0