The Half Hour News Hour (skarp version)

image278

Joel Surnow, känd för att ha skapat tv-serien 24 fick ju även äran att bygga upp ett underhållningsprogram med fake news med uttalat konservativa värderingar (American style) för att agera motvikt till The Daily Show. Många uppfattar TDS som vänstervridet eftersom det har drivit så mycket med republikanska politiker under de år som republikanerna har kontrollerat både vita huset och kongressen. Hemskt orättvis satir med andra ord. Provfilmningarna för The ½ Hour News Hour gav en skäl för att frukta det värsta. Och med det värsta menar jag att man bör måla upp bilder av tv-underhållningen i skärselden för sitt inre.

Nu har serien varit igång ett tag och jag kan med glädje meddela att det är betydligt bättre än provfilmningarna (som finns tillgängliga på youtube). Manuset är mycket tightare och klippningen likaså, presentatörerna är mer avslappnade och de filmade inslagen känns inte helt felsynkade i placeringen. Vid något tillfälle ser man till och med skuggan av en publik, även om den uppenbarligen inte orkade nå upp till det pålagda burkskrattets reaktionsnivå på underhållningen. Men allt det här positiva skriver jag relativt det provfilmade materialet. Jämför man det sända resultatet med andra produktioner sker det inte till T½HNHs fördel - vare sig tekniskt eller innehållsmässigt.

Ett illustrerande exempel. I en sketch som skulle driva med överdrivet beskyddande av barn, där en rektor hade förbjudit skolgårdslekar som kull, för att de sabbade självförtroendet hos den paria som får jaga, landade det föga förvånande i att rektorn bröt ihop och började gråta för att han själv var så dålig på den typen av aktiviteter när han var liten. En normal människa skulle brista ut i ett sympatikännande NAAAAAAAAAW och sen skratta åt situationen (om den framfördes på ett komiskt sätt). Här valde dock regissören eller klipparen att bara lägga på ett hysteriskt skrattcrescendo som kommunicerade något som fick mig att må fysiskt illa. Finns det verkligen en lönsam nisch med humor för folk som tycker om att skratta åt blånande uteliggare när de är på väg hem med julmaten en kväll i december?

Efterhand som programmet gick började jag visualisera Ivan Brunettis teckning här ovan och funderade med en stigande grad av obehag på vad jag behöver göra för att hålla mig borta från skärselden och regionerna nedanför. The ½ Hour News Hour kommer definitivt att gå i slinga som underhållning i helvetet.

Resultatet av det här programexperimentet visar med mer än önskvärd tydlighet att det inte finns något egenvärde i att låta underhållning anta en specifik politisk utgångspunkt. De politiska robotar som ändå behöver underhållning från den amerikanska högerkanten utan att egentligen bry sig om vilken kvalitet den har rekommenderar jag att de ratar det här efter en provsmakning, och istället väljer att se vad Dennis Miller har att erbjuda. Han är inte heller överdrivet rolig med all sin referensfetischism, men han har i alla fall timing och slipper därför lägga på groteska burkskratt.



Kommentarer
Postat av: p.

jag _hatar_ dennis miller. han må ha timing och en grundläggande uppfattning om vad humor handlar om, men hans vidrigt dryga och självsäkert leende framtoning får mig alltid att må illa.

2007-05-10 @ 01:42:59
URL: http://catandblog.com
Postat av: /M

Han är ändå flera magnituder mer sevärd än det här.

2007-05-10 @ 09:50:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0