Utmaning tagen


Utmaning (via Cleopethra) - 6 underliga saker om mig själv!

REGLER: Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir "tagna" ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit "tagna" och att de ska läsa ens egen blogg för mer information.


Här kommer 6 underligheter (nåja) om mig:


1. Man kan inte tro det när man läser min blogg, men jag har ofta grym prestationsångest. Så mycket att det händer att jag låter bli att göra saker som jag inte tror att jag kan utföra tillfredsställande bra. Bloggen är dock som ni märker en prestationskravbefriad frihamn.

2. När jag var liten hade jag en kort period när jag samlade frimärken. Den lokala klubben bestod av mig, två till i min ålder och ett dussin mycket gamla män. En av de fyndpåsar jag köpte för typ en femma innehöll ett använt gammalt blått frimärke.





3. Jag tyckte att frimärket var fint utan att vara medveten om att det hade något speciellt värde. Så jag förvarade det på en speciell plats, varifrån det försvann i en flytt några år senare.

4. Trots att jag inte är jättefängslad av sport tycker jag att det är lite coolt att jag har träffat en gammal italienare som såg Jesse Owens rygg försvinna i OS i München Berlin 1936. Nej, han var inte pizzabagare när jag träffade honom.

5. När jag läste neuropsykologi, som påminner lite om det som Annica Dahlström sysslar med, fast utan reaktionära fantasibildningar och eget tyckande, upptäckte jag att jag kanske har vissa hypokondriska tendenser. Jag hade dock varken Creutzfeldt-Jacobs sjukdom eller temporallobsepilepsi.

6. På mitt första sommarjobb jobbade jag bredvid en björnlik man. Mitt perspektiv var förstås annorlunda då än nu eftersom jag var mindre, men mannen var verkligen en bjässe! Han pratade nästan aldrig om han inte var tvungen. Hans blick undvek alla andras blick, utom ett par vänners. Han gick kurande och satt likadant. Hans ögon var omväxlande introverta och väldigt rädda. Mot slutet av sommaren fick jag veta att han hade varit en politisk fånge i sitt hemland, och torterats under en lång tid. Jag var ganska ung och omedveten om världen, men att se denna enorma man som ett ihåligt skal av en människa så långt efter övergreppen gjorde ett väldigt starkt intryck på mig. Tortyr dödar en människas själ och jag påminns nästan taktilt starkt om det varje gång jag ser hur den fria världens ledstjärna systematiskt torterar människor som äts upp av dess säkerhetsmaskineri. En del av dem är måhända monster, men de förtjänar inte att försvinna in i ett rättslöst svart hål och torteras. Det är det minnet som gör att jag anser att de liberaler som försvarar agerandet inte är mer liberaler än Reinhard Heydrich.




Och så skulle man skicka eländet vidare också. Det känns lite bortkastat eftersom ingen lär nappa. Men här är i alla fall listan på de drabbade.

Henrik - För att den klagan utmaningen lär trigga kommer att vara läsvärd

Bull - För att visa honom att det finns värre saker än jobbet

Ali Esbati - För att han har mottot Personligt - aldrig privat, och därför är lika trolig att nappa på det som Carl Bildt

Emma Gray-Munthe - För att jag träffat henne för en massa år sedan och förmodligen inte kan ge ett sämre intryck (om ens något) med bloggutmaningar

Paul Valö - För att se om han lever

Dan - För att det är priset man betalar för att bo i norrland

Martin Degrell - För att de som känner mig personligen skulle ge mig spö om jag utmanade dem

Kommentarer
Postat av: cleopethra

Men hallå, vad kul att Du antog utmaningen! Det är ju nästan värt en champagneflaska, det också, hehe. Förlåt min okunnighet inom frimärkesvärlden, men det där märket, är det någon slags våt dröm för filatelister? Jag jobbade på posten i Norge ett år och stämplade av misstag en massa förstadagsutgåvor av frimärken med en stämpel vars datum inte blivit ändrat på flera veckor...

2007-03-08 @ 20:16:13
URL: http://cleopethra.blogg.se
Postat av: /M

Hahaha, där har du punkt sju :D

Det ingick i den första batch av frimärken som gavs ut i Sverige. Jag är ingen filatelist, men jag antar att det är värt ett par, tre tusen kronor beroende på skick. Om ingen rättar mig antar vi att det är så :)

2007-03-08 @ 20:23:27
Postat av: Dan (gearhead)

*nnnggghhhhhhaaaaaaahhhhhhhgggg*

2007-03-09 @ 08:58:02
URL: http://vardaglighet.blogspot.com/
Postat av: p.

eftersom jag är nyfiken och uppenbarligen har hur mycket tid över som helst på jobbet, så kan jag meddela att en sökning på "fyra skilling banco" på tradera kommer dämpa din ångest över det förlorade frimärket rätt rejält

2007-03-09 @ 10:29:37
URL: http://catandblog.com
Postat av: /M

Tackar!

Jag var egentligen mer frustrerad över att det försvann än att jag förlorade pengar även när jag trodde att det var värt tio gånger mer :)

2007-03-09 @ 10:39:46
Postat av: /M

Sorry Dan :)

2007-03-09 @ 11:30:30
Postat av: Dan (gearhead)

rätt vad det är så drar du väl till med en till meningslös lista också va?
va va va va, äreså äreså äreså?
:)

2007-03-09 @ 12:05:09
URL: http://vardaglighet.blogspot.com/
Postat av: Martin

Andra gången jag får denna utmaning. Tackar som frågar, men det blir ingen rapport från mitt håll.

2007-03-09 @ 13:59:25
URL: http://degrell.blogspot.com
Postat av: /M

Egentligen har jag inte trott att någon skulle ta upp utmaningen :)

2007-03-09 @ 15:06:28
Postat av: Emma

Får se om jag svarar på utmaningen. Just nu är jag fullt koncentrerad på en David och Goliat-beef på min blogg.

Och, jag blir så nyfiken. Var, när, hur har vi träffats? :)

2007-03-10 @ 18:06:41
URL: http://shootmewhileimhappy.blogspot.com
Postat av: /M

Jag ser det! Det är synd att din bok inte är färdig och nypublicerad för att dra nytta av det!

Om jag har räknat efter rätt så var det för nio år sedan i Lund. Somliga är lättare att minnas än andra :)

2007-03-11 @ 11:49:45
Postat av: emma

Hmmm. Nu blir jag förstås galet nyfiken! :)

2007-03-11 @ 18:13:50
URL: http://shootmewhileimhappy.blogspot.com
Postat av: Henrik

/M: Fuck you! 1) Jävla homofilatelist! 2) Jag har det där märket jag också! 3) I säkert förvar! 4) Det är värt kanske 300 spänn (4 skilling banco var typ pissvanligt) 5) Jag orkar inte komma på en punkt 5 och 6) De egentliga svaren på utmaningen kommer på min blogg då. Din jävel.

;)

2007-03-11 @ 19:05:37
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se
Postat av: /M

Här är det nog på sin plats att droppa ett goethecitat: Under stora födslovåndor födde berget en råtta

2007-03-11 @ 19:10:30
Postat av: /M

Henrik ... haha, frimärkesnörd! :)

2007-03-11 @ 19:12:20
Postat av: Henrik

Oh watchit, you. ;) (Förövrigt är blogg.se så sjukt långsamt nu att det nog kommer ta en massa timmar innan det dyker upp nåt på min blogg)

2007-03-11 @ 19:15:21
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se
Postat av: /M

Det är som eljest

2007-03-11 @ 19:16:21
Postat av: Henrik

Ok, mina sex punkter är klara. Jag tänker däremot inte virusa vidare utmaningen. Det finns gränser för hur knäppt jag nedlåter mig att agera. ;)

2007-03-11 @ 20:16:53
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se
Postat av: emma

Nu svarade jag också till slut... :)

2007-03-14 @ 11:59:56
URL: http://shootmewhileimhappy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0