Försäkringskassefusk

I Aftonbladet kan man läsa att en handläggare vid Försäkringskassan i Norrköping underlät att öppna försändelser med sjukintyg "med uppenbar risk för att underlaget inte skulle komma fram till socialförsäkringsnämnden före beslut".

Kvinnan JO-anmälde Försäkringskassan, som i sin tur åtalsanmälde (sic) mannen. De är givetvis måna om att få det att framstå som om att det är ett ovanligt undantag till hur saker och ting sköts där. Men jag kan avslöja att handläggaren inte skötte sitt arbete dåligt av okunskap eller misstag. Det var medvetet fusk.

Vi vet att detta fusk är satt i system inom Försäkringskassan, trots att vi bara har sett bevis på oegentligheter, som i en inflammatorisk anda kan framställas som fusk, i en låg procentandel i förhållande till antalet hanterade fall. Det finns kort sagt ett stort mörkertal vars konsekvenser kostar staten och individuella medborgare flera hundra miljarder kronor per år.

Se här på min graf:

fusk

Övertygande, eller hur? Först häpnar man över omfattningen, sen skräms man. Hela vårt samhällsbygge hotar att rasa om vi inte kommer till rätta med fusket bland Försäkringskassans handläggare. Hårdare tag krävs, och om den sittande regeringen inte är villig att ta i med hårdhandskarna så måste vi tillsätta en ny i nästa val. En regering som inte räds för att visa landet vad stram kärlek innebär.

För att ta fram de här siffrorna använde jag samma metod som Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg gjorde när han har upprepade gånger deklarerade att ett närmast normativt fuskbeteende råder bland de som får ersättning från Försäkringskassan. Dvs, jag har inga fakta alls som stöder mitt påstående utan slänger bara ur mig något i ett försök att infektera landets politiska diskurs och göra mig själv oundgänglig.


Ni som har kommit hit, länka till den här posten. Skriv om den. Upprepa det jag har sagt om handläggarnas systematiska fusk. För kom ihåg, ju fler gånger innehållet upprepas, desto mer sant blir det. Precis som i fallet med Malmborgs fuskpåståenden.



Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0