Dekorum

Aftonbladet har nu skrivit i klartext vad Sydsvenskan antydde: Johanna Sällström tog sitt liv.

En del har reagerat kraftigt på att rapporteringen har varit för finkänslig när den har uteslutit orsaken till hennes bortgång. Det har bloggats om att ingen blir lyckligare av att undanhålla informationen och att dottern inte får sin mamma tillbaka om man gör det, och så vidare. Det reagerar jag på.

Jag vill vända på frågan. Vem blir lyckligare av att få veta att hon begick självmord, hur hon bar sig åt och vad hon hade för diagnoser? Har inte kända personer rätt till någon privatsfär alls innan de anhöriga själva väljer att prata om det? Måste man tvinga på dem en skärskådning av olika samhällsaspekter av självspillan? Vad vill ni egentligen? Måste händelsen belysas i detalj på löpet, framsidan och sidorna 18,19,20,21,22,23,24,25,26... innan ni är nöjda? Respekt är inte censur.

Hittills har det här dödsfallet behandlats med förvånansvärd värdighet, och jag hoppas verkligen att det fortsätter på det viset. De som har problem med att massmedier beter sig värdigt när människor har sorg har jag en särskilt brännande uppmaning till.








Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: cleo

Bra skrivet! Vad har vi med detaljer att göra, som inte känner henne? Framför mer värdighet i pressen!

2007-02-16 @ 11:23:49
URL: http://cleopethra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0