srly?

Det finns ingen perfekt skola någonstans. Det finns alltid saker man kan förbättra för att göra inlärningsprocessen mer effektiv och arbetsmiljön mer dräglig i alla skolsystem. Personligen tycker jag att det svenska skolsystemet dras med en del rejäla brister som det behöver komma till rätta med. Jag skulle uppskatta att nästan alla svenskar håller med mig så långt. Vad som är problematiskt och hur man kommer till rätta med det är förstås en stötesten.

Men!

Men att kalla det vi har nu för flumskola undergräver mitt förtroende för att personen vet vad h*n pratar om. När anledningen till epitetet främst verkar vara att det inte ges betyg från åk 1 tappar jag både hakan och resten av förtroendet... för skolministern! Måtte det vara en fulvinkling från Aftonbladets sida. Annars kommer den där overklighetskänslan igen: Är det något konstigt i vattnet i Stockholm?


Edit:
Trevligt att se att jag inte är den ende som reagerar på ordvalet.

Kommentarer
Postat av: liberum-weto

Jag har slösat så mycket tid på meningslösa utvecklingssamtal att jag absolut vill ha lärare att tvingas sätta betyg. Ett utvecklingssamtal är ett försök att betygsätta eleven, utan att ange referensram. I IT-åldern borde det finnas nya möjligheter för dialog med föräldrar. Du fick ett livslångt inlägg på min blogg.

2007-12-29 @ 19:56:11
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Men är det en FLUMSKOLA för att sjuåringar inte får betyg?

Men om man ändå talar om betyg: Utifrån mina egna erfarenheter hade det räckt med betyg från sjuan och "utvecklingssamtal" i sexan.

2007-12-29 @ 20:22:57
Postat av: liberum-weto

Vad är utvecklingssamtal annat än betygsättning utan referensram. Man diskuterar, utan skala, hur eleven skall förbättra sig. Flumskola är dåligt ordval, och hur man skall få en lektion att fungera, när elever pratar mer än lärare, är en viktigare fråga, än just betyg i småskolan.

2007-12-29 @ 22:15:16
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: /M

Det är något helt annat tyckte jag. Betyg är ett omdöme på papper. Rakt upp och ner, det här är du värd. Ett utvecklingssamtal inför högstadiet är informell information om vad man behöver jobba på innan betygsallvaret kommer på högstadiet. Men just det där med att eleverna inte lyssnar lika mycket som förr tycker jag också är ett stort problem för undervisningen.

2007-12-30 @ 00:39:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0