Dagens citat

Det blev dålig stämning efter det. Många var upprörda över att förbundsledningen valt att bjuda in Peter Wahlbeck. Alla vet ju hur han brukar driva med allt och alla. Man borde ha valt någon annan.


-En anonym SSU-are till politikerbloggen



Peter Wahlbeck blev ombedd att lämna scenen efter att han häcklat "viktiga feministiska företrädare framför ögonen på bland andra socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin". Ja Gud förbjude att feminister (och gråsossar) som syns och hörs underkastar sig den patriarkala evolutionen och utvecklar (humor och) självdistans. Alla vet ju hur han brukar driva med allt och alla. Man borde ha valt någon annan. Yikes, that gives me the creeps.

Detta sagt som parentes till det märkliga faktum att någon någonsin har betalat Peter Wahlbeck för att vara rolig. För det är kanske det mest bisarra med historien - att någon på SSU anlitade PW som komiker. Fast ändå... på sätt och vis ligger det något vackert i att det finns en yrkeskomiker som fortfarande inte vet hur humor fungerar efter mer än 20 år i branschen.

Kommentarer
Postat av: SC

Är det lyteskomik att påstå att SSU tar sig själva på allvar?

2007-08-11 @ 00:00:21
Postat av: JET

Får man fråga vilka komiker du upskattar (både inom Sverige och internationellt)? Som någon som har rätt hyfsad koll på ståupp anser jag att Peter är en av kanske fem komiker i världsklass i Sverige.
Han är inkonsekvent (eler labil, om man vill), men det är en risk man får ta med honom - samma del av hans personlighet som gör att han kan göra de mest genialiska framträdanden (ofta spontana och inte ens på en scen) är också den som gör att han kan få diverse former av härdsmältor.
Men när han är på topp är han i princip oslagbar.

2007-08-12 @ 11:10:58
Postat av: /M

Du är nog anledningen till att jag inte har så höga tankar om honom på spåren - hans bristande selektivitet. Den stora spridningen mellan roliga saker och normativa bottennapp har givit mig intrycket att han inte förstår humorns mekanismer. Hans kommentar till debaklet var i varje fall fullständigt underbar!
Fast jag måste erkänna att jag inte har sett honom live. Min åsikt grundar sig på für alles-materialet och det jag har sett från släng dig i brunnen.
Här är i varje fall _några_ av de komiker jag uppskattar i ståupp-gebitet (utan inbördes ranking)
Bill Hicks
Magnus Betnér
Lewis Black
Johan Glans
Patton Oswalt
Woody Allen
Louis CK
Billy Connolly
Henry Rollins
Jim Gaffigan
Sarah Silverman
Brian Posehn
Eddie Izzard

2007-08-12 @ 12:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0