Cut it out!

Doktor Bengt Björksten ifrågasätter ifrågasättandet av undersökningarna som behandlar omskärelse av pojkar i sin replik till Peder Drotts debattartikel mot fenomenet. Därom kan de säkert tvista tills en av dem dör av hög ålder. Men den bärande punkten i hans replik är:

Manlig omskärelse är inte stympning!

...dvs en personlig åsikt. Visserligen underbyggd av anekdotiska fakta inifrån kretsar som förespråkar omskärelse, men ändå en personlig åsikt.

Så här är min replik till Björkstens replik: Joho för det är det visst det!

Lika adekvat och lika mycket värd som vilken ur luften tagen åsikt som helst. Nåja, nu är det inte det enda han tycker. Han gör skillnad på omskärelse och omskärelse. Judisk omskärelse är en finstämd händelse som knyter pojken till det judiska arvet på ett vackert sätt. Muslimsk omskärelse är ofta smutsig och barbarisk. Jisses alltså.

Kommentarer
Postat av: Mannen

Du har rätt.
Björksten verkar inte vara på riktigt. Jag tror nästan att han är påhittad.
För fakta, kolla in:
http://childrens-genital-integrity.blogspot.com/

Postat av: Sven

Det finns en allt vanligare åsiktskombination i vårt land: 1. Du får inte skära bort förhuden på en liten pojke, det är ett övergrepp. 2. Men om du hade dödat samma pojke sju månader tidigare hade det varit ok.

2007-08-29 @ 08:30:19
Postat av: /M

Sven, nu antar jag att du syftar på muslimska omskärelser, som oftast (men inte alltid) sker vid ungefär fem års ålder. För i de fall där det sker några dagar efter födseln är det inte samma pojke sju månader tidigare. Det är inte ens en pojke då.

2007-08-29 @ 11:36:39
Postat av: Sven

M!
Jag syftade i exemplet på judisk omskärelse, men om du vill kan jag skriva om det och inkludera alla sorters omskärelse. Poängen kvarstår. Man blir inte pojke/flicka/människa när man föds. Det blir man vid konceptionen. Detta är ovedersägligt. Sen kan man diskutera hur gammal man måste vara för att ha rätt att leva.

2007-08-29 @ 20:02:16
Postat av: /M

Att könet och nedärvda egenskaper -bestäms- vid befruktelsen betyder inte att det befruktade ägget -är- en pojke eller flicka. Förhållningssättet är lika absurt som att påstå att varje klonbar cell i din kropp är en pojke.

2007-08-29 @ 20:38:06
Postat av: SC

Jag tänker, därför finns jag. Hur gammal är jag när jag tänker?

2007-09-03 @ 23:49:00
Postat av: thomas

Frågan gäller inte omskärelsens vara eller inte vara. Det handlar om rätten att bestämma själv om nån ska få sätta kniven i ens snopp eller inte. Personligen tycker jag det är rimligt att man får ta det beslutet själv i vuxen ålder.
Vilka regler som ska gälla för abort är naturligtvis väldigt viktigt men det är helt irrelevant i den här frågan.

2007-09-04 @ 11:12:15
URL: http://kanalen.blogspot.com
Postat av: /M

Jo alltså, det trodde jag var underförstått. Vuxna människor får stympa sig hur de vill vad mig anbelangar.

2007-09-04 @ 11:22:09
Postat av: nisse

vet ni att nazisterna ansåg
att kroppen ej var pervers utan människans hjärna? hitler gjorde judisk omskärelse olaglig och stoppade kyrkans
makt tom.politiskt inkorrekt men ack så sant.1940 talets tyskland var även mest
gay i världen!

2008-01-03 @ 21:19:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0