enerverande

I en säck finns två röda mössor och tre blå. Du och två andra leds in i ett rum och får varsin mössa ur säcken. Ingen av er är helt bakom flötet. Ni kan se varandras mössor, men inte era egna. Uppgiften är att utan att titta på den eller kommunicera med varandra klura ut vilken färg er mössa har. Den som först går ut ur rummet och ger rätt svar utan att chansa vinner en nedgrävd skatt eller en kopp varm choklad eller nåt.


När du kommer in i rummet ser du att de två andra har blå mössor och efter 45 sekunder går du ut ur rummet och avger rätt svar och vinner en apelsin.


Hur kom du fram till rätt svar?






Det tog mig fan trekvart att reda ut trådarna i den där.

Kommentarer
Postat av: Ali Esbati

Ah, klurig. Mycket roligt. Och ja, irriterande.

2007-04-14 @ 14:14:50
URL: http://esbati.blogspot.com/
Postat av: Ali Esbati

Fast, förresten... Det är inte helt lätt ändå. För man kan ju bli lurad av att de andra inte räknar ut hur det ligger till. Man kan ha en röd mössa och tro att man måste ha en blå, bara för att ingen av de andra två har kommit på att de egentligen vet vad de själva har för mössa, om de ser att det sitter en blå och en röd mössa på de andra. Eller hur?

2007-04-14 @ 14:52:39
URL: http://esbati.blogspot.com/
Postat av: /M

Jag glömde att skriva i förutsättningen att de andra två inte är helt bakom flötet heller. Utan den förutsättningen går det inte att lösa problemet.



En annan enerverande sak är att det tar nästan lika lång tid för mig att förklara resonemanget i detalj :)

2007-04-14 @ 14:55:06
Postat av: Henrik

Om det tog dig 45 minuter att reda ut det där så är väl frågan hur man skall (enligt uppgiften) klara av det på 45 sekunder? ;)

(Ja, jag har kört fast)

2007-04-14 @ 16:50:02
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se
Postat av: /M

Man måste tänka lite utanför boxen, få nya perspektiv.

2007-04-14 @ 16:52:46
Postat av: Missy M

Man skall inte lösa gåtor sent på natta!! *SKRATTAR SÅ JAG DÖÖÖR* Jag läste MÖSS!! Att vi fick MÖSS! Jag trodde mössen hade mössor! Hade liiite svårta t få ihop det hela. Vad är svaret? varföär är det klurigt? jag fatatr inte ens det kluriga i det hela? Jag tror jag måste sova som fan!

2007-04-15 @ 02:15:57
Postat av: /M

Haha, om mössen kan prata så fungerar väl det med :D

Jag hade inte tänkt posta svaret än på några dagar, så du får hålla dig till tåls :)

2007-04-15 @ 02:36:30
Postat av: Björn

Han bär en blå mössa.
Resonemangen är klurigare att beskriva. Ingen går ut, därför vet vi att det finns högst en röd mössa (om något av de tre sett två röda mössor hade han omedelbart dragit slutsatsen att han måste ha en blå mössa).
Men om någon sett en röd mössa kunde han räkna ut (med hjälp av första "beviset") att han själv bär en blå mössa och gått ut.
Men inte heller detta händer, så då återstår bara ett alternativ: att alla bär blå mössor. Tror jag;)

2007-04-15 @ 08:08:32
URL: http://hem.bredband.net/b14051
Postat av: /M

Precis så!

2007-04-15 @ 12:23:04
Postat av: Henrik

Det där är ju fusk (jag var inne på den lösningen, honestly!) eftersom man då chansar på att de andra deltagarna är tillräckligt smarta för att göra samma typ av resonemang inom 45sekunder som en själv, MEN inte tillräckligt smarta för att hinna smita ut 5 sekunder före en själv.

Chansa fick man alltså inte göra, det postulerades tidigt.

I call shenanigans on you all.

2007-04-15 @ 23:01:08
URL: http://thingsthatbotherme.blogg.se
Postat av: Fredrik Bendz

Nja, lösningen är nog inte riktigt så enkel, för om det vore så borde ju de andra dra samma slutsats som en själv och lämna rummet de också. Det blir moment 22 av alltihop och ingen vet om de andra sett två röda eller två blåa mössor.
Så här borde Björn ha resonerat: "Enligt mitt resonemang ovan borde jag ha en blå mössa, men om jag hade en blå mössa borde någon av de andra med exakt samma resonemang ha räknat ut att han också har en blå mössa. Eftersom han inte har lämnat rummet så har jag alltså inte en blå mössa."
Eftersom de är tre personer i rummet är risken 2/3 att någon av de andra två räknat ut samma sak som Björn, fast innan han räknade ut det.
Med anledning av ovanstående vill jag hävda att problemet är omöjligt att lösa.

2007-04-16 @ 19:15:28
URL: http://blog.ateism.se
Postat av: /M

Det stämmer att det är omöjligt att lösa med exakt 100% noggrannhet, eftersom man inte vet hur snabba de andra är i tanken. Det var därför premissen att ingen i rummet är helt bakom flötet fanns med. Fast man kan ju inte utesluta att de försöker lura en heller. När man ändå börjar närma sig spelteori alltså :)

Men man kommer ganska nära heltäckande lösning eftersom det är så lätt att lösa om man ser två röda mössor eller en av varje.

2007-04-16 @ 19:31:17
Postat av: XX

Han har en röd mössa. De andra två ser en röd och blå och är därför förvirrade om de själva bär röd eller blå. Han däremot förstod direkt att han hade en röd mössa för att de andra var förvirrade. Hade han haft en blå mössa hade alla gått ut samtidigt med samma svar; att de själva bar en röd mössa.

2008-04-14 @ 14:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0