Var är våldtäkten?

Jag hörde Marita Ulvskog på radio likna Lars Leijonborg vid en våldtäktsman. Då kände jag i magen och hjärtat att nu är det nog. Nu är det stopp. Nu är det dags att vi tar vårt demokratiska ansvar för att prata om sådant som människor tycker är viktigt, så att vi får en bra avslutning på den här valrörelsen, sade Reinfeldt på onsdagen.

-Svd.se



Det där var riktigt lågt och många hakade hakade med rätta upp sig på Ulvskogs glocalnettare. Jag satt och pulade på en trist text och en bild där Robert Langdon skulle förklara psykbrytet med att hon hämtade den våldsamma metaforiken från sin relativt okända tid som basist i Nirvana och att Rape Me var den enda av hennes låtar som de spelade in. För att kunna citera henne ordagrant lyssnade jag på intervjun i P1 morgon på nätet ... men det skulle jag inte ha gjort, för nu känner jag mig dummare än vanligt.

När gjorde Ulvskog uttalandet där hon jämförde dataintrånget med våldtäkt? Jag hörde det i varje fall inte på mina tre genomlyssningar av intervjun. Lyssnade Reinfeldt på en annan intervju eller missade jag det alla tre gångerna? Med tanke på de höga hästarna Reinfeldt satte sig på när han tog bladet från munnen är jag väldigt intresserad av att själv få höra vad hon sa (trots att hon låter som Astrid Lindgrens onda syster i sitt röstläge).

Kommentarer
Postat av: cleopethra

Ja, det var en ovanligt töntig metafor!

2006-09-08 @ 20:55:57
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: /M

Ja men frågan är om det var Ulvskog eller Reinfeldt som myntade den.

2006-09-08 @ 20:56:41
Postat av: u.fan

Det är ju valrörelse, vem väntar sig att politiker ska hålla sig till sanningen? Utvärderingen av det sagda kommer väl inte förrän efter valet och då finns det annat som täcker upp kvällstidningarnas behov av bokstäver.

Allvarligt, Freddes uttalande tyder på desperation i den situation de hamnat i.

Det värsta jag hört hittills i den här frågan (på radion faktiskt) är i alla fall kådisledarens (Göran Häggnåges) reaktion på Göran Perssons uttalande att han väntade sig en förklaring om varför en kristdemokrat varit inne i S-dator-nätverket: "Det här säger en partiledare som har en ungdomsförbundsordförande som är under åtal.. osv. Jag kommer inte att ta någon kontakt med honom". Jag har hört fyraåringar som har fört ett intelligentare resonemang, till och med tvååringrnas bråk i sandlådan verkar ju vuxet i jämförelse med det här. Verkar bara vara jag som hört inslaget eller också var bokstavsbehovet fyllt i tidningarna den dagen. Eller också drar dom sig för lyteskomik.

2006-09-08 @ 23:27:12
URL: http://ufan.sprayblog.se
Postat av: /M

När jag skrev inlägget kunde jag inte komma på någon anledning till varför Reinfeldt skulle höja insatsen genom en såpass grov lögn (som ju kan skyllas på ett missförstånd)... men i och med att han och hans rådgivare måste ha förstått att folk skulle börja ställa frågor om vad han visste, så gick han hårt ut för att slippa det. Det betyder naturligtvis inte att han kände till intrången.

Kristdemokraternas panikartade reaktion på kdu-tjejen som ringde och frågade om ssu's aktivitetsplanering tyder också på att de inte är helt stabila när det krisar.

2006-09-08 @ 23:44:29
Postat av: Erik J.

En sen kommentar, men jag såg ditt inlägg först nu. Jag undrade också, så jag gick till sr.se och lyssnade (ekosändningen finns inte kvar där nu, så du får helt enkelt lita på mig):

I det 15 minuter långa morgonekot kl 08.00 den dagenden, cirka 5 minuter och 25 sekunder in på sändningen, säger Marita Ulvskog följande, ordagrant om Leijonborg:

"Han agerar som en våldtäktsman, som skyller på offret." "Han kan inte låta bli att försöka skuldbelägga oss".

2006-09-12 @ 13:51:12
URL: http://original.blogg.se
Postat av: /M

Tack för klargörandet! Det skulle vara riktigt dåligt av SR att redigera materialet efter sändning, innan den kommer ut på webben. Men det låter inte otroligt, för det är ett så spektakulärt uttalande av både Ulvskog och Reinfeldt.

Synd att man själv inte kan lyssna på det.

2006-09-12 @ 15:30:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0