Cornelis Vreeswijk

Nästa år är det 20 år sedan Cornelis Vreeswijk gick bort, och jag tänkte uppmärksamma det genom att peka på att han aldrig blev svensk medborgare. Man kan tycka vad man vill om hans egna visor och hans tolkningar av Bellman och Taube, men det går inte att förneka att han har haft ett ansenligt inflytande på både språket och kulturen.

Han lär en gång ha dragit tillbaka sin ansökan om svenskt medborgarskap när han blev tvungen att skaffa intyg om sina kunskaper i svenska, samtidigt som en invandrad idrottsman fick medborgarskap på rekordtid för att kunna tävla för Sverige i Olympiska spelen. (Wikipedia). Raljant sagt i förbifarten så är Det Nya Folkpartiet ändå inte så nydanande med sina språktestkrav. Stackars Cornelis förmodligen inte en chans att ta plats i det svenska samhället.


Rösta


Kommentarer
Postat av: Bamsan

Tror egentligen inte att han ville bli svensk medborgare, det är bara vi svenskar som tror att det är varje ickesvensk högsta dröm att kunna titeleras svensk medborgare.Måste passa på att fråga vad du har emot Runar. Tänk dej att med no skills whatsoever klara av att ständigt stå i medias fokus år efter år, en fantastisk bedrift är vad det är.

2006-07-09 @ 18:47:57
Postat av: /M

Jag vet inte vad Cornelis egentligen ville, men så vitt jag vet så ansökte han om medborgarskap (vilket iofs kan vara felinformerat) och skrev sitt mesta och bästa material på svenska. Sen skall jag inte låtsas om att du nämnde den onämnbare.

2006-07-09 @ 22:05:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0