Årets 25 bästa filmer

Med anledning av det förra inlägget tänkte jag krafsa ner mina tjugofem filmfavoriter från förra året. Men efter flera dagars professor Balthazar-liknande funderingar kom jag fram till att jag inte har sett så många bra filmer från 2005. Jag skyller på de skyhöga biljettpriserna, marknads(av)föring som dränker sevärda filmers existens i skitfilmer som dessutom går upp på alla biografer samtidigt och verkar allmänt avtändande på biolusten, svårigheterna man möter när man försöker skaffa biljett till SFs biografer, den usla kvaliteten på Sandrews/Astorias biograf här i stan, förnedringen i att anklagas för att sitta med videokamera i salongen innan filmen börjar, reklamen som aldrig tar slut och oviljan mot biobesök som bristande hyfs hos medpubliken ingjuter i mig. Hur som helst,  listan, som är i bokstavsordning, blir en smula trunkerad:


  • Batman Begins
  • Land of the dead


På videofronten var höjdpunkterna återseendet av  À bout de souffle (Till sista andetaget), On the beach och 21 grams.

Kommentarer
Postat av: /M

Zozo och Corpses Bride är inte direkt dåliga, men de är inte ruggigt bra heller.

2006-01-05 @ 17:45:26
URL: http://banal.blogg.se
Postat av: Fredrik

Batman begins var bättre än väntat. Ser med intresse fram emot hans framtida filmer, en av de klart mest intressanta regissörerna som är aktiva idag. Land of... har jag ej sett även om zombiefilmer har varit en favoritgenre...Romero knuffar ju på 60 nu, och jag har en teori att regissörer gör sina bästa filmer innan 60 (med få undantag). Allen motbevisade mig med Match point som, trots några mossiga detaljer, var riktigt bra.

2006-09-08 @ 22:14:19
Postat av: /M

Land of the dead är ju inte riktigt i paritet med Night.. och Dawn.. men i jämförelse med de filmer från året jag tog del av i övrigt........

Robert Altman och Kurosawa gjorde bra filmer efter 60 också. Det måste finnas fler!

2006-09-08 @ 22:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0