Opinionsbildare i Sverige

Man kan läsa i DN att tidningen DSM varje år låter 150 journalister och lobbyister rösta fram de viktigaste opinionsbildarna i Sverige. Jag ögnade förstrött igenom listan med lagomt intresse, tills femtondeplatsen fick mig att höja på ögonbrynen. Eller ja, det ryckte i alla fall till lite i ett av dem. Det kan ha varit tics. Egentligen hände ingenting, men nu känns det som om jag har tagit in på ett sidospår. Här är i alla fall en del av listan.

1 (1) Göran Persson, statsminister.
2 (2) Fredrik Reinfeldt, moderatledare.
.
.
.
14 (14) Carl XVI Gustaf, kung.
15 (52) Lottie Knutsson, Fritidsresor informationsdirektör.

Ett rejält kliv uppåt för Lottie sen året innan. Och oavsett om det beror på en blygsam personlighet, en ovilja att bli en offentlig person och/eller det är ett uttryck för professionalism, så ger Lottie Knutsson inte intryck av att trivas med epitetet (vilket iofs kan vara en källa till oro om hon plötsligt börjar ge uttryck för åsikter). Situationen påminner mig om en jugoslavisk vits ... och om denna ordväxling ur Life of Brian,


Brian: I'm not the Messiah! Will you please listen? I am not the Messiah, do you understand?! Honestly!

Girl: Only the true Messiah denies His divinity.

Brian: What?! Well, what sort of chance does that give me? All right! I am the Messiah!

Followers: He is! He is the Messiah!

Brian: Now, fuck off!

[silence]

Arthur: How shall we fuck off, O Lord?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0