Journalistsvenska

Anne Gjelstrup spyr i söndagens Aftonbladet galla över journalisters språkbruk. "Ju yngre journalister, desto sämre svenska" menar hon... och jag är väl inte direkt känd för att argumentera mot hennes ståndpunkt. Kan man ställa krav på invandrares språkkunskaper, när svenskarna själva inte kan hantera sitt språk frågar hon vidare. Det är en intressant frågeställning. Folkpartiet borde lystra som en dominant dvärgpudel när något låter duns i natten. Jag ser med olidlig spänning fram emot vilka repressiva förslag de lägger fram för att bekämpa de unga journalisternas språkförflackning. Om de har fullt upp för stunden kanske de tar emot förslag på fingerpekande kollektiva förnedringsåtgärder och hårdare tag i största allmänhet i kommentarfältet här nedan.


Kommentarer
Postat av: Tor

Tack B A N A L !

Du uppmärksammade mig på en viktig artikel. Tyvärr tycker jag den svänger av från det viktiga spåret när den börjar ondgöra sig över amerikanska språket. Men huvuddelen av artikeln var läsvärd.

Du har väl läst min inställning i frågan? Om inte, passa på för här kommer den igen:

"Journalister är överrepresenterade i media."

2006-08-14 @ 11:17:50
URL: http://tor.blogg.se
Postat av: /M

Hej Tor, long time no see! Jag tycker att du sammanfattar saken på ett alldeles lysande sätt.

2006-08-14 @ 11:22:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0