Du är dina accessoarer

spreadtheloveJag kan omöjligen vara den ende som reagerar på alla grejor man måste bära på sin person för att vara en bra människa numer. Det räcker inte längre med att samla in pengar till behjärtansvärda ändamål. Nu rakar man in själar också. För att vara en värdig människa måste man göra ett offentligt statement som sporrar andra till att göra samma sak. Med detta märke säger jag nej till avsiktlig nedsmittning av skolbarn i Jukkasjärvi med böldpest, och den som inte bär märket är en moralisk medlöpare. Först kom rosetter mot aids, bröstcancer och parkeringsböter. Sen kom gummibanden mot krig, rasism och våldtäkt. Innan pyntningsmobiliseringen mot all världens orättvisor frälste oss, gick vi alla omkring och tyckte att kvinnomisshandel var bra. Man kan ju inte bara förutsätta att någon tycker att saker som folkmord är dåligt. Ångesten som har sitt ursprung i osäkerheten som uppstår när folk inte annonserar sina åsikter om cancer med färgglada accessoarer är helt enkelt för stark. Personligen struntar jag i hälsoaspekten av att bära gummi mot huden för jämnan. Att få eksem eller utveckla latexallergi är ett pris man villigt måste betala för den samhälleliga sinnesron. Men jag saknar ett större urval av åsikter att uttrycka. Var kan jag skaffa ett svart gummiband som säger att jag är för våldtäkt?


Kommentarer
Postat av: Lisa

Käre vän. Kommer inte ihåg vad du heter men vi ses dagligen. Pratade blogg så sent som i eftermiddags. Att skylta med sina sympatier, åsikter etc har alltid varit mer eller mindre populärt. Rosetter, gummiband etc i ORGINAL har ju ofta det goda med sig att inköpspengen går till foskning eller liknande - fast det visste du säkert redan. Svarta "gummiband" står för "live wrong", nån sorts motpol till det gula "live strong"-bandet. Du kan troligen få tag på ett via www.livewrong.org om du nu verkligen vill det. Undrar vad pengarna för dom bande stöttar???? Visst fattar jag din protesttext men.....

2005-11-16 @ 17:21:53
Postat av: /m

Hej hallå! Jo det vet jag, och jag nämner det i textens tredje rad :)

2005-11-16 @ 17:46:40
Postat av: Danne

Det är ju en fin grej att trucka upp armband och dylikt till försäljning för goda ändamål och jag tycker det är bra att det samlas in resurser till där det är stora problem såsom fattigdom osv. Men, tar inte detta bort verkligheten lite grann. Att jag köper ett armband och känner mig stolt för att jag hjälpt till genom att skita i hela grejen. Jag har gjort någon entjänst genom att slippa bry mig mera.
Kan det vara så hos vissa?

2005-11-16 @ 17:57:17
URL: http://dustyrogers.blogg.se
Postat av: /m

Jag tycker uppenbarligen inte att det är en fin grej att kränga gummiband och rosetter för goda ändamål :)

Det du nämner är egentligen en moralisk problematik som alla insamlingar står inför, oavsett om de prånglar rosetter eller inte. Men pengarna som insamlingarna genererar är ju lika mycket värda oavsett vad givarna har för engagemang om en vecka, så ur det perspektivet har det ingen praktisk betydelse :)

2005-11-16 @ 18:06:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0